Nieuwe vacatures Vacatures
Wordcamp Europe ’19: Dit is wat ons heeft geïnspireerd.

Wordcamp Europe ’19: Dit is wat ons heeft geïnspireerd.

  ·   5 min. lezen
25 jun. 2019   ·   5 min. lezen

Afgelopen donderdag was het zover, met zijn 12en reisden we af naar Berlijn voor Wordcamp Europe 2019. Hét congres voor en door WordPress specialisten. Twee dagen lang dompelden wij ons onder in de wereld van programmeren, nieuwe functionaliteiten, plugins en kregen we tips en tricks. Met elkaar hebben we álles gezien, want we hadden elk onze eigen agenda. Wat ons is bijgebleven? Nou, dit!

Groen, groener, groenst
We zijn allemaal bezig met verantwoord ondernemen. We willen goed voor de wereld zijn en zo duurzaam mogelijk te werk gaan. Tóch zijn websites allesbehalve groen. Voor jouw beeld: als we websites zouden vergelijken met landen, staan websites nog onder China en India. Dit zit hem allemaal in verbruik. Wanneer een website 10 MB moet laden, staat hier 14 gram CO2 uitstoot per aanvraag tegenover. Optimaliseren kan helpen, want hoe minder MB jouw website verbruikt, hoe groener deze is.

Een team, een taak
Het mooie aan Wordcamp is dat er echt het gevoel van community heerst. Want, ook al is WordPress niet helemaal open source, tóch hebben alle aanwezigen er zoveel feeling mee dat het groepsgevoel overheerst. Dit uitte zich in mooie oplossingen en af en toe een discussie tussen deelnemer en spreker. Samen voor het beste resultaat gaan. Mooi om te zien.

Fouten maken en verandermanagement
Maak zoveel mogelijk fouten, want daar leer je van. Daarnaast was er een lezing over verandermanagement: mensen vinden over het algemeen verandering lastig, maar niét als ze van begin af aan bij het proces betrokken worden. Betrek dus altijd iedereen bij veranderingen, laat ze meewerken, meedenken en mee-oordelen.

De website is niet het einddoel
Het was niet helemaal een eyeopener, maar wel echt zó waar. Een nieuwe website maken mag nooit het einddoel zijn, want eigenlijk begint het daarna pas. Met de doelgroep werven, de website onder de aandacht brengen, de klantreis analyseren en aan de hand van de eerste resultaten de website verbeteren. Het doorontwikkelen aan de hand van marketingresultaten is dus nog belangrijker dan de website zelf. Want daarna wordt ‘ie pas écht goed én bouw je tegelijkertijd aan een langdurige relatie met de klant. Dat werpt zijn vruchten af! 

De juiste landing
Ook voor de marketing-liefhebbers was er genoeg luistervoer! Een mooie presentatie die we niet snel vergeten, was er een over het conversiegericht inrichten van je campagne en landingspagina’s aan de hand van persona’s. Want: hoe persoonlijker, hoe beter er geconverteerd wordt. Daarnaast wordt humor in de content vaak erg gewaardeerd, zijn GIF’jes nog steeds populair en moet je een webpagina inrichten aan de hand van een persbericht. Het belangrijkste (dus beeld) bovenaan en langzaam afbouwen. En zo is het maar net.

Mobile first
Het is je vast al opgevallen dat veel websiteverkeer via mobiel komt. Precies de reden waarom websites tegenwoordig altijd eerst voor mobiel geoptimaliseerd moeten worden en de desktopversie ‘minder’ belangrijk wordt.

Nabije toekomst
Uiteraard was de medeoprichter van WordPress, Matt Mulenweg, er ook. Hij vertelde over de toekomst van WordPress, over meertalige functionaliteiten (die komen eraan!) en over de nieuwe Gutenberg editor. Nieuws waar we blij van worden!

En verder? Leent Berlijn zich perfect voor lekker eten en drinken, mooie en interessante plekken, te gekke mensen en teambuilding! Want na 3 dagen Berlijn weten we nu wie er het mooiste danst, wie het beste Engels (of Duits?) spreekt en wie er het fotogeniekst is. En dát heeft ons weer dichter bij elkaar gebracht! 😉