WE (L) SOCIAL MEDIA

WE (L) SOCIAL MEDIA

  ·   4 min. lezen
27 jan. 2020   ·   4 min. lezen

Hoppa, onderzoeksbureau Newcom heeft zich weer vastgebeten in ons jaarlijkse social media gebruik. Enne, hoewel de uitkomsten voor ons niet heel erg verrassend zijn, kunnen we ons voorstellen dat dit voor jou wél geldt. Dus praten we je bij over een aantal interessante conclusies. Lees je mee?  

Meer, meer, meer social media gebruik

Na Cambridge Analytica, een hoop nepnieuws en een aantal andere schandalen waar Facebook- en haar gebruikers- in 2018 mee van doen kregen, zou je denken dat we ons vertrouwen in social media kwijt zijn. Dat is ook zo. Toch gebeurt er iets geks, want ons gebruik van de kanalen laat juist het tegenovergestelde zien. In 2019 maakten we meer gebruik van social media dan in 2018. Sterker nog: alle kanalen laten een stijging zien in het aantal gebruikers. Wie er met stip op één staat? Instagram! Zij gaan van 4,9 miljoen gebruikers naar 5,6 miljoen gebruikers in Nederland. Dat onze gegevens af en toe lekken lijken we op de koop toe te nemen..

Scrollen, tikken, liken

Dáár zijn we goed in. De gemiddelde tijd dat we per dag op social media doorbrengen staat namelijk op 98 minuten. Jongeren tussen de 15 en 19 jaar oud brengen de meeste tijd door met scrollen, tikken en liken: zij zijn gemiddeld 143 minuten te vinden op social media.

Voor de ‘kleintjes’

We krijgen vaak de vraag wat het bereik is van Instagram: wie is de grootste doelgroep op dit platform? Net als vorig jaar blijft Instagram met name populair onder jongeren. De grootste groep gebruikers is tussen de 15 en 19 jaar oud. Overstappen van Facebook naar Instagram gebeurt natuurlijk ook, dit kantelpunt ligt rond de 20 jaar. Dan is er nieuwkomer TikTok: dit platform wordt gebruikt door ruim 700.000 gebruikers van 15+, maar daarnaast ook door 425.000 gebruikers tussen de 6 en 14 jaar. En meisjes tussen de 9 en 14 jaar? Die vinden TikTok het allerleukste!

Facebook is still going strong

Facebook hartstikke dood? Echt niet. Na WhatsApp is Facebook nog steeds het grootste platform. Maar liefst 10,4 miljoen Nederlanders zijn hier te vinden, dat terwijl er vorig jaar ‘slechts’ 10,1 miljoen mensen op zaten. De terugloop van gebruikers na alle schandalen was dus maar tijdelijk. De grootste doelgroep van Facebook is tussen de 20 en 39 jaar oud, daarna komt een groep van 40 tot 64 jaar oud.

Zichtbaar, betrokkenheid en naamsbekendheid

Vind jij social media bijhouden maar een tijdrovende bezigheid of heb je het idee dat het je geen winst oplevert? Dan raden wij je tóch aan om er mee door te gaan. Het zorgt ervoor dat je online zichtbaar bent, betrokkenheid creëert en naamsbekendheid opbouwt. Er is geen enkel offlinekanaal die dit zo effectief en gericht kan als social media. Enne, heb je er hulp bij nodig?  Schroom dan niet om ons te bellen. Wij zijn er voor je!