Verhoog je conversie met een goede 404-pagina (met tips!)

Verhoog je conversie met een goede 404-pagina (met tips!)

  ·   3 min. lezen
3 nov. 2020   ·   3 min. lezen

Eigenlijk wil je niet dat iemand ‘m ooit ziet: de 404-pagina op jouw website. Dit zou immers betekenen dat jouw websitebezoeker op een link heeft geklikt die niet meer bestaat of is verwijderd. Maar hoe goed je je website ook inricht, een 404-error kun je nooit helemaal voorkomen. Door iets leuks te maken van jouw 404-pagina neem je een stukje ergernis weg bij de bezoeker. En wist je dat je met een goede 404-pagina je conversie juist kunt verhogen? Hoe dat zit, dat vertellen we je hier.

Een 404-pagina, wat is dat precies?

Eerst even wat uitleg: een 404-pagina is een pagina op je website die wordt getoond wanneer een bezoeker op een link heeft geklikt die niet meer bestaat of een typefout heeft gemaakt in de URL. Een soort foutmelding dus. Een 404-pagina zorgt ervoor dat je bezoekers niet op een dood spoor belanden en helpt hen bij het vinden van de juiste pagina op je website. Dit is niet alleen fijn voor je websitebezoekers, ook Google wordt blij van een 404-pagina.

3 tips voor een goede 404-pagina

Een 404-pagina hoeft niet per se saai of nietszeggend te zijn. Juist door er iets leuks van te maken, kun je ervoor zorgen dat de bezoeker op jouw website blijft. Hieronder vind je 3 tips voor het maken van een goede 404-pagina:

#1: Laat bezoekers weten dat de pagina niet meer bestaat

Oké, dat is een open deur, maar je wilt natuurlijk wel je bezoekers laten weten dat ze op een verkeerde pagina terecht zijn gekomen. Dit doe je bij voorkeur niet door in koeienletters ‘404-ERROR’ te vermelden óf de bezoeker op hun eigen fout te wijzen (‘u heeft een fout gemaakt bij het intypen van het adres’). Vertel in menselijke taal dat er iets fout is gegaan en wees verontschuldigend.

#2: Bied je bezoekers een alternatief

Een dood spoor wil je voorkomen, je bezoekers verlaten je website hoogstwaarschijnlijk direct. Het is daarom belangrijk om je bezoekers een alternatief aan te bieden. Verwijs bijvoorbeeld naar een belangrijke pagina, een zoekpagina, de contactpagina of naar een populair artikel op je website. Keuzestress is ook weer niet de bedoeling, dus houd het overzichtelijk.

#3: Maak het leuk met een vleugje humor

Gebruik foto’s, een video of een leuk gifje op je 404-pagina. Let er op dat je afbeeldingen gebruikt die herkenbaar zijn voor je merk. Het brengt je boodschap sterker over en het is logischer voor de bezoeker om te begrijpen wat er gebeurt. Ook humor of een grappige tekst doen het vaak goed.

4 how to’s om vandaag nog een leuke 404-pagina te maken

Een goede 404-pagina maken is niet moeilijk, maar je hebt wel even wat inspiratie nodig. Met onderstaande handvatten lukt het jou om een goede 404-pagina te maken:

  1. Bekijk voorbeelden van andere websites;
  2. Ga brainstormen met je collega’s;
  3. Bepaal of je een leuke tekst of juist een grappig beeld wilt plaatsen;
  4. Verzin een concept en zorg dat de content past bij jouw merk.

Succes met het maken van een goede 404-pagina. Maar één ding; we hopen hem alleen nooit te zien. Afgesproken? 😉

Deze blog is geschreven door Maurice
Maurice Brandse