Nieuwe vacatures Vacatures
U of jij? Zorg dat het verhaal klopt!

U of jij? Zorg dat het verhaal klopt!

  ·   5 min. lezen
22 mei 2019   ·   5 min. lezen

Een tijd geleden had ik een gesprek met een amicaal, jong, persoon van bedrijf-X. Een leuk gesprek, er werden over en weer wat grapjes gemaakt. Hij lachen, ik lachen…je kent het wel. Na afloop gaf hij het kaartje van zijn hippe, jonge, bedrijf. Ik gaf die van mij en wachtte ongeduldig op zijn mailtje, want met zo’n leuk, informeel bedrijf doe ik graag zaken. Tot ik een paar dagen later zijn mail ontving…

‘’Geachte mevrouw Mijnen, vriendelijk bedankt voor het plezierige gesprek afgelopen maandag. Wij brengen u graag op de hoogte van onze verdere dienstverlening…’’

Mismatch

Hopelijk begrijp je direct waar ik naartoe wil, want hier ging duidelijk iets mis. Mijn positieve gevoel bij de contactpersoon van bedrijf-X sloot absoluut niet aan op de manier waarop hij, met zijn bedrijf, communiceerde. De band die ik in eerste instantie voelde, was na ons 2de contactmoment compleet verdwenen. Met dit bedrijf kon ik mij niet (meer) identificeren. Laat staan zakendoen.

Over een andere boeg

Als contentmarketeer krijg ik vaak te maken met identiteitscrisissen van bedrijven. Bijvoorbeeld als een bedrijf al jarenlang in de familie zit. De nieuwe, veel jongere, directeur wil eigenlijk ‘verjongen’, maar is angstig om klanten kwijt te raken. Want wát gebeurt er als hij zijn klanten, die altijd met ‘u’ aangesproken worden, ineens met jij aanspreekt?

Kleine nuances

Als de angst voor afwijzing overheerst worden er soms rare sprongen gemaakt. De situatie uit de inleiding is hier een mooi voorbeeld van. Bedrijven gaan alle kanten op: de ene helft van de content is jong en amicaal, de andere helft is afstandelijk en correct. Maar door deze ‘kleine nuances’ klopt hun héle verhaal niet meer. Hierdoor verliezen ze juist klanten. En dát is natuurlijk het laatste wat je wil als merk.

Verandering van samenleving

Als bovenstaande jou bekend voorkomt, dan zit je vast te wachten op het verlossende antwoord. Want wat moet je nu doen: de u-vorm behouden of de jij-vorm kiezen? Opvallend vind ik dat het altijd van u naar jij is, maar eigenlijk nooit andersom. Dát zegt al veel over de samenleving waarin wij ons momenteel bevinden: zonder hiërarchie en op gelijkwaardig niveau. Maar geldt dit ook voor jou als organisatie?

Vertel het juiste verhaal

Het belangrijkste is dat jouw verhaal moet kloppen met wie jij bent en wát je wil uitstralen als bedrijf. Én dat jouw klanten zich kunnen identificeren met jouw organisatie. Vanuit daar kun je bepalen welke manier van communiceren hierbij past. Besluit je over te gaan naar een andere aanspreekvorm? Zet dan je angst voor afwijzing opzij en zorg dan dat het totaalplaatje klopt, van A tot Z. Want alleen als je er zelf voor 100% achterstaat, staan jouw klanten dat ook.