Social media inzetten? Wij vertellen waarom.

Social media inzetten? Wij vertellen waarom.

  ·   6 min. lezen
7 feb. 2019   ·   6 min. lezen

Zaterdagmiddag, het is druk in de stad. Met een flinke pas loop je door de winkelstraat, doelgericht op jouw bestemming af. Tot je ineens wordt aangehouden door iemand die je nog nooit hebt gezien. In zijn hand heeft hij een voorwerp dat je niet bekend voorkomt, van een merk waar je nog nooit van hebt gehoord. De onbekende jongeman vraagt of je het product wil kopen. ‘Nee, natuurlijk niet’, antwoord je. En je loopt door.

Het gezicht achter een merk
Hoe vaak koop jij een product van een onbekend merk, van een bedrijf waar je nog nooit van hebt gehoord zonder eerst research te doen? Niet vaak, toch? Dé reden waarom het inzetten van social media óók voor jouw merk belangrijk is. Want zichtbaar zijn, contact maken met je doelgroep en laten zien dat je het beste met ze voor hebt, maakt jou, als merk, authentiek en echt. En daar doen we graag zaken mee. Aan de slag met social media dus!

Op zoek naar je doelgroep
Instagram, LinkedIn, Facebook, Twitter, Snapchat, YouTube of toch Pinterest? Door het enorme aanbod van social mediakanalen, zie je als ondernemer bijna het bos niet meer. Ze allemaal inzetten is een beetje overdreven. Op zoek naar je doelgroep dus! Daarmee helpen we je graag een handje. En om je alvast een idee te geven wat in 2019 strategisch een goede keuze is, lichten we de populairste kanalen hieronder voor je uit.

Social media gebruik in Nederland

Facebook – ‘Facebook?! Dat is toch niet meer van deze tijd?’ is een opmerking die wij geregeld horen. En terecht ook. Facebook heeft nu eenmaal een slecht imago gekregen door alle ophef van het afgelopen jaar: zo zijn er gegevens van gebruikers gelekt en werd nepnieuws niet uitgefilterd op de tijdlijn. Toch heeft Facebook, ondanks dat ze in 2018 flink zijn gedaald in het aantal gebruikers, nog steeds het grootste bereik ten opzichte van andere social mediakanalen. De doelgroep is wel wat vergrijst: de grootste groep gebruikers op dit platform is inmiddels 40+. Facebook leent zich perfect voor het delen van nieuwsberichten, funfacts, (korte) video’s en is ideaal voor het aangaan van de interactie door de velen contentmogelijkheden, maar laat ook een verschuiving zien richting e-commerce. 

Instagram – Instagram is booming! Hoewel Instagram begon met een doelgroep van 15-19 jaar, wordt het platform nu ook onder dertigers steeds populairder. Met een stijging van 20% meer gebruikers, kun je wel stellen dat Instagram steeds meer autoriteit krijgt in social medialand. Oók voor bedrijven. Instagram draait om beeld en ook het inzetten van kwalitatieve, authentieke, stories (berichten die na 24 uur vanzelf weer verdwijnen), worden met de dag populairder.

LinkedIn – Dit zakelijke platform laat in 2019 een lichte stijging in gebruikers zien. De nieuwswaarde is op dit kanaal erg belangrijk: hier bevindt zich een professionele doelgroep die geïnspireerd en geprikkeld wil worden met hun (zakelijke) interesses en op zoek is naar nieuwe uitdagingen of samenwerkingen. Hier mag je, als bedrijf maar ook als individu, laten zien waar je goed in bent, zónder dat het als borstklopperij wordt gezien.

Dagelijks gebruik van social media

In de lift
Wist je dat YouTube, naast Instagram, de grootste stijger is in het aantal gebruikers? De dagelijkse gebruikers van deze videodienst zijn in 2018 maar liefst met 11% toegenomen. Daarnaast zit ook het platform Pinterest enorm in de lift, 734.000 Nederlanders gebruiken dit platform dagelijks.

Ben je klaar voor jouw social media-avontuur, maar heb je nog wat hulp nodig? Wij helpen je graag op weg óf nemen zelfs jouw hele strategie uit handen. Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Neem contact met ons op.