Dit zijn dé online marketing trends voor 2021

Dit zijn dé online marketing trends voor 2021

  ·   6 min. lezen
21 jan. 2021   ·   6 min. lezen

Inclusief tips die je direct kunt toepassen in jouw online marketing strategie

Het afgelopen jaar ligt ongetwijfeld nog vers in je geheugen, maar toch is de tijd aangebroken om vooruit te blikken. 2021: een nieuw jaar, vol nieuwe kansen. Ook op het gebied van online marketing, want dat er veel nieuwe ontwikkelingen zijn is één ding dat zeker is. Om het je gemakkelijk te maken onderzochten wij dé online marketing trends voor 2021. Pen en papier bij de hand? Mooi, daar gaan we!

#1: Featured snippets in Google

Google is iedere dag druk bezig om het gebruik van de zoekmachine nóg makkelijker en beter te maken. Featured snippets zijn hier een voorbeeld van. We leggen het even uit: een featured snippet is een speciale sectie bovenaan de zoekresultaten van Google, waarin direct antwoord wordt gegeven op de vraag van een zoeker. Omdat deze ‘snippets’ boven de organische zoekresultaten worden getoond wordt dit ook wel ‘positie-0’ genoemd. Wanneer jouw website hier komt te staan, is je doel bereikt. Volgens Google biedt jouw website dan namelijk hét beste antwoord op de vraag van de zoeker en daarmee straal je autoriteit uit. Het is lastig om op deze positie te komen, maar met goede content kom je een stap in de goede richting. Bijvoorbeeld door op jouw website, in een blog of artikel, antwoord te geven op mogelijke vragen van zoekmachinegebruikers. We kunnen ons voorstellen dat je hier álles over te weten wilt komen en daar helpen we natuurlijk graag bij. Daarom volgt er binnenkort een blog waarin we dieper op dit onderwerp ingaan. Houd onze socials in de gaten!

Voorbeeld van een featured snippet

#2: Gevonden worden met Google Voice Search

Om nog even bij Google te blijven: het komende jaar neemt het aantal zoekopdrachten via Google Voice Search toe. Vooral sinds de introductie van Google Home in Nederland worden er steeds meer spraakgestuurde zoekopdrachten gedaan. Anders dan getypte zoekwoorden zijn gesproken zoekopdrachten over het algemeen langer, maar ook specifieker. Denk bijvoorbeeld aan: ‘Wat is de dichtstbijzijnde bakker in Arnhem?’. Wil je jouw website voorbereiden op voice search, dan mogen een aantal ‘long-tail zoekwoorden’ niet ontbreken. Dit zijn zoekopdrachten die uit enkele woorden bestaan. Een mooie manier om longtail zoekwoorden in je website te verwerken is door het aanbieden van een pagina met veel gestelde vragen. Dit is overigens óók een goede manier om jouw website als featured snippet weer te geven. Vind je het lastig om te bepalen welke vragen je moet stellen en beantwoorden? Gebruik de tool ‘Answer the public‘ om zoekvragen te vinden rondom onderwerpen die voor jou relevant zijn.

#3: Investeren in content marketing

Steeds meer bedrijven zien het belang in van content marketing. Waar marketing vroeger (goh, dat klinkt héél lang geleden), vooral ‘zenden’ was, wordt er steeds meer geïnvesteerd in kwalitatieve en duurzame content. Want door relevante en nuttige content te delen waar jouw doelgroep écht iets aan heeft, zorg je ervoor dat je ‘top of mind’ wordt bij jouw volgers. In 2021 zien we een steeds grotere toename van videocontent. Zowel lange video’s als korte filmpjes: video is hot en dat zal voorlopig zo blijven. Een tip voor video content: maak het persoonlijk en laat echte mensen zien. Jouw doelgroep wil namelijk geen bedrijf volgen, maar de mensen áchter het bedrijf. 

Inspiratie nodig? Bekijk dan deze video van Coolblue, waarin hun bezorgers de bikkelharde Oma-test moeten doorstaan.
Coolblue oma test

#4: LinkedIn wordt steeds belangrijker

Waar vorig jaar Instagram en Facebook nog de grootste social media-kanalen waren, gaat LinkedIn een steeds belangrijkere plek innemen. In 2020 heeft LinkedIn een sterke groei in het aantal gebruikers laten zien en naar verwachting zet deze trend in 2021 door. Deze populariteit is deels te verklaren door het coronavirus. Doordat we onze collega’s en relaties minder ‘in het echt’ zagen, is de behoefte aan digitaal netwerken groter geworden. LinkedIn heeft het afgelopen jaar ook een aantal handige tools ontwikkeld, waarmee er nóg meer mogelijkheden zijn om je bedrijf onder de aandacht te brengen. Zo kun je jouw connecties uitnodigen om je pagina te volgen. Handig, want zo vergroot je direct het bereik van je bedrijfspagina. Als je beheerder bent van je pagina vind je deze optie (op een desktop) aan de rechterkant van je bedrijfspagina. Ook biedt LinkedIn de mogelijkheid om stories te plaatsen én is adverteren op LinkedIn een stuk gebruiksvriendelijker geworden. Investeer dus zeker tijd in het goed opzetten en bijhouden van je bedrijfspagina.

#5: Reels: de nieuwe functie van Instagram

De enorme populariteit van TikTok laat het al zien: wij zijn gek op korte, entertainende filmpjes. Niet voor niets kwam Instagram in 2020 met een nieuwe functie: Reels. Dit zijn korte video’s van 15 seconden. Waar Instagram Stories na 24 uur verdwijnen, blijven Reels bestaan. Je kunt er al je creativiteit in kwijt, bijvoorbeeld door de video te voorzien van tekst, effecten en achtergrondmuziek. Reels biedt bedrijven de mogelijkheid om op een creatieve manier hun doelgroep via Instagram te bereiken. Wil je hier ook mee aan de slag? Let er dan wel op dat de Reels aansluiten bij jouw doelgroep én een hoge entertainmentwaarde moeten hebben.

#6: Adverteren via stories

Facebook, LinkedIn en Instagram hebben één ding gemeen: alle drie platformen hebben een story-functie. Vooral op Instagram nemen de stories een populaire plek in op het platform, maar ook op Facebook en LinkedIn wordt deze functie steeds populairder. Een story springt eerder in ‘t oog en het bekijken van een story kost minder tijd dan het doorscrollen van een complete tijdlijn. Mooie kansen om als bedrijf te adverteren. Stories zijn heel goed te gebruiken om een kort maar krachtige boodschap over te brengen op jouw doelgroep. Dit kan in de vorm van een video of met een afbeelding. In 2021 verwachten wij een nog grotere toename van story-advertenties ten opzichte van tijdlijn-advertenties.

instagram stories

#7: Persoonlijke aandacht

Tot slot nog een laatste trend. Het afgelopen jaar was natuurlijk een bijzonder jaar, waar we – letterlijk en figuurlijk – met afstand te maken hebben gehad. Onze verwachting is dat er in 2021 nóg meer behoefte gaat zijn aan persoonlijke aandacht. Hier liggen kansen voor marketing: door het menselijke karakter van je bedrijf te laten zien, bouw je een (nog) persoonlijkere relatie op met jouw doelgroep. Kijk hoe je het komende jaar de klantreis – van eerste contact tot de aftersales – kan voorzien van een persoonlijke touch. Denk hierbij aan en persoonlijke berichtje, een belletje of een kaartje als bedankje.

Heb je hulp nodig bij het opzetten van je online marketingstrategie voor 2021? Wij helpen je graag. Uiteraard houden wij alle trends in de gaten en sturen wij bij waar nodig. Wil je hier meer over weten, dan nodigen we je graag uit voor een (digitaal) kopje koffie. Neem hiervoor contact met ons op.

Deze blog is geschreven door Marije