Drie nieuwe knappe koppen | Meet Dick, Jan en Peter

Drie nieuwe knappe koppen | Meet Dick, Jan en Peter

  ·   3 min. lezen
3 jun. 2021   ·   3 min. lezen

Niet één, niet twee, maar drie (!) collega’s zijn onlangs toegevoegd aan het knappe-koppen-team van Doit Online Media. Onze nieuwste good guys? Dat zijn Dick, de held van de helpdesk, Jan, de vrolijke front-end ontwikkelaar én Peter, de code-krakende back-ender. Tijd voor een nadere kennismaking met de heren, waarbij vooral hun enthousiasme over Doit de boventoon voert (hoe kan het ook anders? ;)).

Vertel eens. Hoe zijn jullie bij Doit Online Media terecht gekomen?

Dick: “Via via hoorde ik dat er een vacature openstond voor helpdeskmedewerker. Hiervoor werkte ik ook op de helpdesk, maar dan bij grotere organisaties. Ik wilde in een kleiner team werken en dichterbij huis. Dus dit kwam voor mij perfect uit.”
Jan: “Ook ik werd door iemand getipt op de vacature voor front-end developer, maar eigenlijk waren er meerdere aanknopingspunten.”
Peter: “Ik zag de vacature voor back-end developer via LinkedIn voorbij komen. Als back-ender word ik veel benaderd door recruiters, vaak ongevraagd, maar bij de vacature van Doit besloot ik om zélf contact op te nemen. Ik was heel benieuwd naar de functie, maar vond het ook best een stap om mijn vorige baan op te zeggen.”
Jan: “Recruiters zeggen altijd: ‘hier is het gras groener!’, maar uiteindelijk is het veel belangrijker om zélf te bepalen wat je wilt. Ik heb 9 jaar bij mijn vorige werkgever gewerkt, maar nu voelde het goed om de overstap te maken.”

Uiteindelijk is het bij jullie alle drie heel snel gegaan hè?

Peter: “Klopt. Twee dagen na mijn belletje naar Doit zat ik op kantoor. Het klikte gelijk. Ook het tweede gesprek met Jaap erbij voelde gelijk goed. En toen besloot ik de stap te wagen. Na twee weken had ik dus een nieuwe baan, haha. Maar als back-ender zit ik ook in een luxepositie. Ik dacht: als het bij Doit niks wordt, dan kan ik zo weer ergens anders aan de slag.”
Dick: “Ook bij mij voelde het gelijk goed. Ik heb niet eens een tweede gesprek gehad, haha.”
Jan: “Tijdens mijn sollicitatiegesprek werd gezegd dat het heel belangrijk is dat de mensen binnen het team van Doit passen. En dat is ook écht zo. Als de klik er is, dan kan het heel snel gaan. En Kevin kan dat heel goed inschatten.”

Jullie werken hier inmiddels een tijdje. Wat is jullie indruk tot nu toe?

Dick: “Heel goed. In mijn functie zorg ik ervoor dat alle tickets (vragen van klanten of van collega’s, red.) op de juiste plek terecht komen. Ik filter de vragen en zet ze door naar de juiste collega of afdeling. Ik heb veel contact met mensen en zit als het ware tussen de front- en back-enders in. Ik ben zelf geen programmeur, maar als ik een ticket doorstuur naar een collega dan heb ik er alle vertrouwen in dat het goed wordt opgelost. In de korte tijd dat ik hier zit heb ik gemerkt dat het kennisniveau bij Doit heel hoog ligt.”
Peter: “Dat klopt, het niveau ligt hier écht heel hoog. Het is wel bij te benen hoor, maar je merkt dat we bij Doit al een stapje verder zijn.”
Dick: “En iedereen wil elkaar ook beter maken.”
Peter: “Dat gebeurt ook, want we helpen elkaar groeien. En doordat we persoonlijk groeien, laten we indirect ook het bedrijf groeien.”
Dick: “Ja, dat gevoel heb ik hier heel erg. We doen het écht met z’n allen. Hiervoor werkte ik bij gigantische organisaties zoals Ziggo en Carglass, maar Doit voelt veel meer als een familiebedrijf.”
Jan: “We willen allemaal hetzelfde: iets moois opleveren voor de klant. Dat motiveert enorm.”

Werken jullie ook veel samen?

Dick: “Ik zit eigenlijk tussen front-end en back-end in. Letterlijk en figuurlijk. Ik filter de tickets en bepaal of het een front-end-issue is of dat ik het toch beter naar back-end kan doorsturen.”
Jan: “Front-end en back-end trekken uiteindelijk samen de kar, maar we werken wel ieder met een eigen expertise, een eigen team en op onze eigen afdeling.”
Peter: “Het ligt ook aan het project. Soms heeft front-end hulp nodig van back-end, dan werken we samen. Als het project lastig wordt, dan halen we de expertise van de andere afdeling erbij.”
Dick: “Maar back-enders zijn toch heel koppig, die willen toch alles zelf doen?”
Peter: “Haha, dat klopt, we geven niet gauw iets uit handen.”
Jan: “Het liefst wil je het natuurlijk zelf kunnen maken, maar als het voor front-end te lastig wordt, komt het bij back-end terecht.”
Peter: “En back-end kan het niet verder schuiven, dus technisch gezien doen we het ook allemaal zelf, haha.”

Wat valt jullie op aan het werken bij Doit Online Media?

Dick: “Je krijgt hier super veel vrijheid. Ik kom uit heel grote organisaties, daar was alles vastomlijnd. Je werkte in vaste kaders. Hier mag je echt een beroep doen op je hersenen. Zelf nadenken hoe je iets het beste kunt oplossen. En op het moment dat je denkt dat iets beter kan, dan wordt er letterlijk gezegd: ‘Oké, laat het maar zien dan.’ Je hebt hier echt invloed.”
Peter: “Maar het is niet zo dat iedereen zomaar wat doet. Er zit best veel structuur in hoe we werken. Zo is er dagelijks een stand-up-overleg met ons team en maandelijks een meeting met het hele bedrijf.”
Jan: “Dat draagt ook bij aan de hoge standaard die we hier hebben. Je krijgt alle ruimte om jezelf te ontwikkelen, maar wel binnen een vaste structuur. Ik doe hier een hele hoop kennis op. Als front-ender kan ik me optrekken aan back-enders, maar ik leer ook veel van mijn collega’s van design. Dat vind ik ook zo leuk aan front-end, je zit letterlijk tussen design en back-end in.”

Hoe is Doit als werkgever?

Dick: “Het is dat je weet dat Jaap en Kees hier de directeuren zijn, maar zo voelt het totaal niet. Het voelt veel meer als collega’s.”
Peter: “Natuurlijk nemen ze een deel verantwoordelijkheden bij je weg als directeuren, maar het is niet zo dat iets gebeurt omdat zij het per se zeggen. Iedereen kan ideeën aandragen, zo lang je het maar kunt onderbouwen.”
Dick: “Jaap en Kees zijn veel meer leiders dan bazen.”

Oké, genoeg over het werk. Wat doen jullie in je vrije tijd? Zijn er nog bijzondere hobby’s?

Jan: “Ik ben fan van schaken. In coronatijd ben ik ook heel veel online gaan schaken. Inmiddels heb ik al meerdere collega’s overgehaald om dit ook te gaan doen. Met succes.”
Peter: “Het zal geen verrassing zijn, maar ik game graag. Nu vooral Assassin’s Creed. De hele afdeling kan hierover meepraten trouwens, wat dat betreft liggen de interesses hier wel dicht op elkaar.”
Jan: “Maar als het over crypto gaat haak ik af hoor.”
Dick: “Ik game ook graag. Mijn vriendin doet gezellig mee. Zij is al net zo’n fanaat als ik, we hebben bijna alle gaming consoles. Mijn vriendin is net een wandelende encyclopedie: ze weet meer van bepaalde spellen dan ik. Maar ik heb dan wel weer meer schoenen dan haar.”
Peter: “Ik ga ook graag reizen, maar niet naar de zon. Mijn vriendin heeft een tijdje in IJsland gewoond. Zodra het kan, gaan we daar weer heen.”
Jan: “Ik heb een dochter van één. Dus mijn vrije tijd besteed ik vooral met het kijken naar Peppa Pig.”

Laatste werkgerelateerde vraag: jullie zijn alle drie gestart in coronatijd. Hoe was dat voor jullie?

Jan: “Aan het begin gebeurde alles veel digitaal, maar gelukkig kunnen we in kleine groepjes weer naar kantoor. De sfeer op kantoor is ook veel gezelliger dan thuis.”
Peter: “Toch doet Doit er alles aan om het in coronatijd gezellig te houden. In mijn eerste week kreeg ik een borrelpakket thuisgestuurd en werd er gelijk al een digitale bingo-avond georganiseerd.”
Dick: “Ja! Dat was echt een goeie avond!”
Jan: “Het is vooral even dat contact tussendoor wat de sfeer zo goed maakt hier.”
Peter: “Het zit in de kleine dingen. Even tussendoor ouwehoeren of een potje tafeltennissen in de pauze.”
Dick: “Juist doordat je tussendoor even die ontspannen momenten hebt, kun je je daarna weer volledig focussen op je werk.”

Het mag duidelijk zijn: Dick, Jan en Peter zitten he-le-maal op hun plek bij Doit. En denk jij na het lezen van dit verhaal nou: ‘geef mij ook zo’n werkgever!’, check dan vooral even onze vacatures.