Let me tell you a story | Het nut van een merkverhaal

Let me tell you a story | Het nut van een merkverhaal

  ·   4 min. lezen
29 jul. 2020   ·   4 min. lezen

Verhalen, we zijn er al sinds mensenheugenis gek op. Als kind werd je voorgelezen en kwam er een tijd dat je zelf boeken verslond. Of niet, dat kan ook… 😉 Films of series kijken is razendpopulair. Bingewatchen bestaat tenslotte niet voor niets. Verhalen helpen om beleving te creëren, te verbinden en sympathie op te wekken. Geen wonder dus dat een merkverhaal binnen de (online) marketing niet meer weg te denken is. Leuk maar euh, wat is nu écht het nut ervan en hoe pak je dat aan? Geen paniek! Wij helpen je. Lees maar mee.

Heel kort door de bocht; het merkverhaal is de kapstok voor alle content die je voor je bedrijf maakt en communiceert. Het vertelt waarom je de dingen doet, die je doet. Het maakt duidelijk waar je voor staat. Maar, nog belangrijker; een goed merkverhaal laat jouw doelgroep jouw merk of bedrijf echt ervaren waardoor je ze met elke vezel aan je bindt.

Het is bewezen dat verhalen beter blijven hangen dan kale feiten en cijfers. En dat je herkent wordt door jouw doelgroep is nou net de bedoeling. Gaat er al een belletje rinkelen? Je snapt nu vast wel waarom een merkverhaal of storytelling zo belangrijk is.

De bühne op

Nu je dit weet is het tijd om in actie te komen, maar hoe zorg je er nu voor dat het witte vel voor je gevuld wordt met het beste verhaal ever? Om een goede start te maken is het belangrijk om je te verplaatsen in het perspectief van de lezer. Waar is jouw lezer gevoelig voor en hoe kom je met jouw verhaal echt binnen? Verlies je daadwerkelijke boodschap daarbij niet uit het oog. Je wilt tenslotte de missie en visie van jouw bedrijf een podium geven en goed overbrengen.

What’s in it for me?

Ooit gehoord van de why, how, what-filosofie van Simon Sinek? De door hem bedachte Golden Circle is één van de meest gebruikte én bewezen aanpakken in de wereld van (online) marketing. En ook deze methode is essentieel om mee te nemen in je merkverhaal. Het hoe en wat van jouw bedrijf is belangrijk, maar het waarom je iets doet is misschien nog wel veel relevanter. En juist dat laatste wordt vaak vergeten. Waarom voegt jouw product, service of dienst iets toe aan iemands leven? Waarom zou iemand geld bij jou spenderen? Wat heb ik, als lezer, daar aan? Vragen waar jij het antwoord op gaat geven in jouw inspirerende merkverhaal. Welk dilemma los jij voor jouw doelgroep bijvoorbeeld op. Beschrijf het, laat men het voelen en beleven. Doe je dat goed en straal je deze boodschap uit bij alles wat je doet? Dán raak je mensen met hoofd én hart!

En nu? Tijd voor actie en hup in die pen klimmen jij! Vertel eens, wat is jouw merkverhaal?

Deze blog is geschreven door Tamara

Tamara Buunk