Laat zoekwoordentools voor jou werken

Laat zoekwoordentools voor jou werken

  ·   3 min. lezen
18 sep. 2020   ·   3 min. lezen

In een eerdere blog beschreven we al het belang en de voordelen van een zoekwoordenonderzoek. We vertellen je in dit artikel graag meer over de (gratis) verschillende zoekwoordentools. Met deze tools bespaar je tijd en maak je jouw blogs en pagina’s vindbaar voor de doelgroep.

Waarom doe je ook alweer zoekwoordenonderzoek?

Zoekwoordenonderzoek geeft jou inzicht in het zoekgedrag van de doelgroep. Op basis van de data uit het zoekwoordenonderzoek bepaal je de belangrijkste zoekwoorden. Naast ‘concrete’ zoekwoorden is het ook belangrijk om te kijken welke vragen er zijn voor een bepaald onderwerp. Gebruik de data in jouw voordeel maar verlies de ‘lezer’ niet uit het oog.

Lees snel de mogelijkheden van onderstaande tools.

Google Trends

Wil je jouw concurrentie te slim af zijn en als eerst op de hoogte zijn van nieuwste trends? Kijk dan eens naar deze tool van Google. Met deze tool krijg je inzicht in trendontwikkeling met betrekking tot jouw gewenste zoekopdracht. De lancering van de nieuwe Playstation 5 zorgt voor veel zoekverkeer naar dit product (zie afbeelding). Tip: vergelijk zoektermen met betrekking tot een onderwerp ook eens met elkaar. De uitgebreide filteropties geven de mogelijkheid om een nog gedetailleerder beeld te krijgen van de desbetreffende trend.

Google Trends

Google zoekwoordplanner

Naast Google Trends is de Google zoekwoordplanner ook een veelgebruikte tool om waardevolle data te verkrijgen. Om gebruik te maken van de zoekwoordplanner heb je Google Ads account nodig. De zoekwoordplanner geeft je een overzicht van de meest relevante zoekwoorden met een indicatie van het zoekvolume  Ook zie je direct hoeveel concurrentie er is voor een specifiek zoekwoord en zie je wat je moet bieden om bovenaan te komen in de zoekresultaten van Google.

Ubersuggest

Deze tool gebruik je ter validatie van Google Trends en de Google zoekwoordplanner. Ubbersuggest toont je namelijk het exacte zoekvolume van de zoekopdrachten. Daarnaast geeft deze tool ook relevante data weer van je website zoals het aantal relevante zoekwoorden, het aantal backlinks en een domeinscore. Wel ben je beperkt in de omvang van de gratis data. Het is zeker een tool om er eens bij te pakken ter validatie.

Ahrefs

Ahrefs is voor veel marketeers de nummer 1 SEO tool. Deze betaalde tool geeft je inzicht in de prestaties van de concurrentie, een uitgebreid zoekwoordenonderzoek maar ook inzicht in populaire content binnen jouw markt. Daarnaast biedt Ahrefs ook veel inzicht in de prestaties van je eigen website, zo weet jij waar je aan kunt sleutelen. De bot die Ahrefs hiervoor gebruikt is op de bot van Google na het meest actief in het verzamelen van data. Een enorme bron aan data dus!

AnswerThePublic

Met AnswerThePublic ontdek je de meest relevante vragen met betrekking tot het desbetreffende onderwerp. Deze tool geeft zowel vragen als long-tail zoekopdrachten weer waar jouw publiek op zoekt. Hierdoor ben je in staat om relevante content te ontwikkelen die echt aansluit bij jouw (potentiële) klanten. Daarnaast is deze tool ook geschikt om jouw zoekwoordenonderzoek mee aan te vullen.

Welke tool kun je nu het beste gebruiken?

Dit ligt helemaal aan jouw wensen en behoeften. Iedere tool heeft namelijk zijn voor en zijn nadelen. Ben je geïnteresseerd in het gebruik van een van deze tools? Dat begrijpen wij! Zelf gebruiken wij veel van deze tools dagelijks om de doelgroep van onze klanten met de juiste content te bereiken.
Ben je benieuwd hoe wij jouw doelgroep kunnen bereiken met de juiste content, neem dan contact met mij op.

Deze blog is geschreven door Maurice

Maurice Brandse