Nieuwe vacatures Vacatures
Kom sterker uit de coronacrisis

Kom sterker uit de coronacrisis

  ·   5 min. lezen
8 apr. 2020   ·   5 min. lezen

In tijden van crisis voélt het misschien logisch om te besparen op ‘onnodige’ kosten, marketingcampagnes lijken immers niet meer effectief. Toch bewijzen verschillende onderzoeken dat investeren in marketing in tijden van crisis juíst loont. Wat dit precies betekent, zochten wij voor je uit.

Toekomstgericht denken of tijdelijk stoppen met adverteren?

Zullen we beginnen met het goede nieuws? Het blijkt dat stoppen met adverteren op korte termijn weinig (negatief) effect heeft. Olé! Maar helaas klinkt dit mooier dan dat het is. Namelijk, op lange termijn, en dan praten we over zeker een half jaar tot een jaar later, zijn de effecten vrijwel altijd negatief. Jouw opgebouwde merkbekendheid en merkoverweging is afgenomen bij de doelgroep. Ze weten je niet meer te vinden. Daarnaast is het moeilijk om een verloren marktaandeel opnieuw te heroveren.

Lagere klikprijzen, hoger bereik

Het advies is dus: denk toekomstgericht! Ga door met adverteren en houd in de gaten wat jouw concurrentie doet. Want, maakt de concurrentie gekke sprongen, dan moet je hier wel op in kunnen spelen. Daarnaast kan je, bij genoeg mediabudget, de keuze maken om extra budget in te zetten. Een slimme keuze, want de klikprijzen liggen vaak een stuk lager dan voorheen. Dat betekent: meer bereik en een hogere ranking in Google. Pak hier dus je voordeel mee!

Communicatieboodschap verandert

Is de kogel door de kerk en ga je door met adverteren? Let dan op een goede verdeling van jouw mediabudget (40% sales en 60% branding) én op de juiste insteek van jouw communicatieboodschap. Meer lezen over communiceren tijdens de crisis? Ga naar: Communiceren tijdens crisistijd: doen of niet?