Wij waren op Awwwards ‘19!

Wij waren op Awwwards ‘19!

  ·   5 min. lezen
28 feb. 2019   ·   5 min. lezen

Zie je jezelf al staan? Tussen inspirerende sprekers van bekende diensten als WeTransfer, Google en Invision. Geïnspireerd worden door toffe designs, nieuwe inzichten krijgen en waardevolle contacten opdoen. Oftewel: 2 dagen lang online ondergedompeld worden in de állernieuwste trends. Wij wel, want op 14 en 15 februari was het weer tijd voor Awwwards!

Awwwards is hét online platform voor designers, creatieve bureau’s en studio’s van over de hele wereld. Op de website Awwwards.com worden dagelijks toffe sites uitgelicht en designers geïnspireerd. Daarnaast organiseert Awwwards elk jaar een event. Dit jaar was het event in onze eigen hoofdstad, Amsterdam.

De highlights
Tussen al het ‘ge-wauw en ge-oohhh’ door, hebben we veel aantekeningen gemaakt. Natuurlijk omdat we zelf niets willen vergeten, maar óók omdat we jou graag willen inspireren. De hoogtepunten lichten we graag voor je uit. Lees je mee?

✓ Virtual- en augmented reality
VR en AR worden steeds populairder en tastbaarder, zo bleek ook op Awwwards. Een partij die hier veel mee doet is Teyosh. Deze 2 creatievelingen reizen de hele wereld over en doen veel interessante projecten, o.a. voor MTV. Daarnaast hebben zij de website Dictionary of Online Behavior ontwikkeld. Dit online woordenboek staat vol woorden die alleen in de digitale wereld bestaan en zijn verpakt in een mooie website. Zeker een kijkje waard.

✓ Bedrijfsvoering 2.0
Bedrijven met een hiërarchische bedrijfsvoering zijn allang verleden tijd. Tijd voor een bedrijfsvoering 2.0! Hoe dit eruitziet? Veel vrijheid, wederzijds vertrouwen, hip ingerichte kantoren en af en toe een powernap tussendoor. Daarnaast is pitchen volgens veel organisaties echt niet meer nodig. Als je goede dingen maakt, dan komen de klanten vanzelf.

✓ Digitale toegankelijkheid
Die snelle, online, wereld, moet toch voor iedereen toegankelijk zijn? Digitale toegankelijkheid krijgt een steeds grotere rol binnen organisaties. Niet alleen in techniek, maar ook in content. Denk aan een video met ondertiteling of een website die ook voor mensen met kleurenblindheid werkt. En dan hebben we het alleen nog maar over de content.

✓ Artificial Intelligence en Machine Learning
Hier worden we dagelijks mee geconfronteerd, zonder dat we het door hebben. Neem bijvoorbeeld Netflix. Als jij van romantische films houdt, laat Netflix je alleen maar romantische scenes zien. Maar ben jij meer van de actiefilms? Dan zie je precies dezelfde films, maar dan met de meer actiegerichte scenes. Zo denk jij, als gebruiker, dat Netflix veel content biedt dat bij jouw genre past.

Toffe projecten en nieuwe tools
Naast veel tips en tricks, werden er ook mooie projecten en tools gedeeld. Bijvoorbeeld de app voor Royal Caribbean: deze app draagt bij aan de totaalbeleving van cruisegasten. Zo kunnen zij het schip in 3D bekijken, drankjes bestellen, zien hoe laat de zon ondergaat en welke activiteiten er te doen zijn. Daarnaast is Confrere bezig met de ontwikkeling van videobellen gericht op meerdere personen. Zónder download, dus stukken toegankelijker dan bijvoorbeeld Skype.

Site of the year
Awwwards zou Awwwards niet zijn, als ze geen ‘Site of the Year’ benoemen. De terechte winnaar was Active Theory. Kijk zelf maar, dan snap je deze keuze direct.

Kortom, een geslaagd event. Op naar Awwwards 2020!