Hoe moet je pieken en dalen in bezoek en conversies vastleggen?

Hoe moet je pieken en dalen in bezoek en conversies vastleggen?

  ·   5 min. lezen
26 mei 2020   ·   5 min. lezen

Voorkom tijdsverspilling met het zoeken naar verklaringen

In deze vreemde tijd door de corona hebben veel bedrijven te maken met veranderende statistieken op de website. Voor sommige bedrijven is het nu enorm druk, terwijl anderen het juist heel rustig hebben. Ook zien we dat bijvoorbeeld een persconferentie van Premier Rutte, direct invloed kan hebben op het websiteverkeer.

Om later goed te verklaren waarom je in een bepaalde periode meer verkeer hebt is het goed om annotaties aan te maken in Google Analytics. Middels een annotatie leg je een gebeurtenis of een actie hierin vast. Denk bijvoorbeeld aan het versturen van een nieuwsbrief met een actie of de start van een campagne om een nieuwe dienst of product te lanceren.

Als je dit bijvoorbeeld in mei 2019 hebt gedaan en het valt op dat je exact een jaar later een stuk minder verkeer hebt, kan de campagne van mei 2019 een logische verklaring zijn.

Voorbeelden voor annotaties

  • Versturen van een nieuwsbrief;
  • Lancering van een nieuwe campagne;
  • Versturen van een direct mailing;
  • Een advertentie in een vakblad;
  • Het aanpassen van Google Advertenties;
  • De start van een kennisbank op jouw website.
Annotatie Google Analytics - Doit Online Media 14 april 2020
Annotatie Google Analytics – Doit Online Media 14 april 2020

Rapportage, analyse en advies

Met het bijhouden van de statistieken alleen ben je er niet. Welke pagina’s zorgen voor meer verkeer, waar haken bezoekers af? Welke rol spelen de verschillende kanalen bij een conversie? Elke maand, week en dag wil je het beter doen toch? Daarom zijn goede rapportages en ijkmomenten belangrijk om de juiste conclusies te maken en optimalisaties te bepalen.

Hoe gaat Doit Online Media met annotaties om?

Naast dat wij het verkeer maandelijks vergelijken, vergelijken wij ook altijd de huidige maand met dezelfde maand in het jaar daarvoor. Hier zorgen annotaties ervoor dat je makkelijk pieken of dalen kunt verklaren.
Met alle (online) inspanningen die je doet wil je meer (relevante) bezoekers naar je website krijgen, met als doel meer aanvragen en aankopen. De juiste interpretatie van de statistieken, is enorm belangrijk om de juiste keuzes te maken. En kom je er ondanks deze uitleg niet uit? Geen paniek! Wij zijn er voor je!

Deze blog is geschreven door Maurice

Maurice Brandse