Hoe toegankelijk is jouw website?

Hoe toegankelijk is jouw website?

  ·   4 min. lezen
21 jun. 2021   ·   4 min. lezen

Stel je voor. Je zit in de trein van Arnhem naar Nijmegen, in de stiltecoupé. Op een website kom je een interessant filmpje tegen. Je wilt ‘m bekijken, maar je hebt je koptelefoon niet bij je en het filmpje heeft geen ondertiteling. Dus klik je de website weer weg. Ander voorbeeld: je zit lekker in de zon, kopje koffie in één hand, telefoon in je andere hand. Je wilt nieuwe schoenen bestellen op een webshop, maar met je vrije hand lukt het niet om in te zoomen op de foto’s van de schoenen én de zon weerkaatst in je beeldscherm. Je geeft het op, legt je telefoon weg en geniet van je café au lait. We hebben het allemaal wel eens meegemaakt: een situatie waarin we een website of app niet (goed) konden gebruiken, omdat we op dat moment tijdelijk beperkt waren. Wanneer dit gebeurt, spreken we van een website of app die niet digitaal toegankelijk is.

Wat is digitale toegankelijkheid?

Digitale toegankelijkheid betekent dat iedereen – ongeacht de situatie – jouw website kan gebruiken. Dus ook mensen met een beperking. En daarbij bedoelen we niet alleen mensen met een visuele, auditieve of fysieke beperking, maar ook mensen die laaggeletterd zijn, dyslexie hebben of die in een bepaalde situatie tijdelijk beperkt zijn. Kijk maar naar de voorbeelden in de intro: in meer of mindere mate worden we allemaal wel eens (tijdelijk) beperkt tijdens het surfen op internet. Digitale toegankelijkheid zorgt voor een digitale wereld waar iedereen toegang tot heeft.

Is digitale toegankelijkheid verplicht?

In Nederland is het voor alle overheidsinstanties al verplicht om een digitaal toegankelijke website te hebben. In Amerika zijn ze zelfs al verder: als je daar een fysieke winkel hebt én een webshop, ben je verplicht om je online winkel digitaal toegankelijk te maken. Ook in Europa wordt er op dit moment hard gewerkt aan een wetgeving die digitale toegankelijkheid verplicht stelt. Nederland loopt hierin voorop en de kans is groot dat over enkele jaren een digitaal toegankelijke website voor iedereen verplicht is. Dat klinkt misschien nog als toekomstmuziek, maar het is absoluut goed om nu alvast te kijken hoe het er voor staat bij jouw website.

Een digitaal toegankelijke website scoort beter in Google

Jouw website digitaal toegankelijk maken doe je in eerste instantie voor je gebruikers. Maar wist je dat een digitaal toegankelijke website ook beter scoort in Google? Eén van de voorwaarden van een toegankelijke website is een goede websitestructuur. Denk hierbij aan koppen (headings) en alternatieve teksten bij afbeeldingen. Ook zorgt digitale toegankelijkheid voor een website die duidelijk is, goed werkt en snel laadt. Allemaal aanpassingen die belangrijk zijn voor jouw SEO én waar Google heel blij van wordt. Een win-winsituatie dus.

Waar moet een digitaal toegankelijke website aan voldoen?

Er zijn richtlijnen opgesteld voor het toegankelijk maken van een website of app. Deze richtlijnen zijn vastgelegd in de WCAG (Web Content Accessibility Guidelines). Een deel van deze eisen bestaat uit relatief simpele dingen zoals het ondertitelen van video’s, maar bijvoorbeeld ook het toepassen van voldoende contrast, een groter lettertype of het aanbieden van een voorleesfunctie op je website.

Hoe maak je een website digitaal toegankelijk?

Ook jouw website is toegankelijk te maken voor iedereen. Door de richtlijnen van de WCAG te volgen kun je stap voor stap de aanpassingen (laten) doorvoeren. Probeer je hierbij te verplaatsen in de mensen met een beperking. Hoe zorg je ervoor dat mensen met een visuele beperking jouw website kunnen gebruiken? En hoe kan iemand met een gebroken arm navigeren op jouw website? In deze gevallen zorg je er bijvoorbeeld voor dat er alternatieve beschrijvingen worden toegevoegd aan de afbeeldingen op jouw website, dat je gebruik maakt van voorleessoftware en dat jouw website volledig met toetsenbord te bedienen is.

Expertise in huis

Bij Doit Online Media zijn we gespecialiseerd in digitale toegankelijkheid. Wij hebben een zee aan kennis in huis over het toegankelijk maken van websites. Kennis die we inzetten om ook jouw website digitaal toegankelijk te maken. Hoe we dat doen? Wij hebben een aantal tools ontwikkeld die bepalen hoe jouw website op dit moment scoort op de toegankelijkheidsladder én waar eventuele pijnpunten zitten. Punten die we uiteraard ook voor je kunnen oplossen. 😉

Doe de check

Ben je benieuwd hoe toegankelijk jouw website nu is? Wij kijken het graag voor je na. Zijn er nog verbeterpunten? Dan geven wij advies hoe je jouw website digitaal toegankelijk kan maken voor iedereen. Neem contact met mij op via tom@doitonlinemedia.nl of 0316 295 399 en ik help je op weg!

Dit blog is geschreven door Tom