Het zoekwoordenonderzoek onder de loep

Het zoekwoordenonderzoek onder de loep

  ·   3 min. lezen
27 aug. 2020   ·   3 min. lezen

We hebben je natuurlijk al eerder uitgelegd hoe je een goede blog schrijft. Hoe je klanten aan je verbindt, betovert en fans van je maakt. Maar met alleen een goede websitestructuur en een fijn te lezen tekst ben je er niet, want je wilt natuurlijk ook dat jouw meesterswerk goed gevonden wordt op het wereld wijde web. Door het toevoegen van de juiste zoekwoorden ben je hard op weg om een echte contentguru te worden én ben je beter vindbaar, maar hoe doe je dat? Wij leggen het je uit.

Zoekwoordenonderzoek passen wij toe bij verschillende disciplines en vormt de basis voor de inrichting van verschillende kanalen. Bij de ontwikkeling van een nieuwe website is het heel belangrijk voor de navigatiestructuur van de website en de inhoud van de pagina’s op de website. Daarnaast vormt het de basis voor de campagnes voor de zoekmachines en passen wij het toe bij het schrijven van blogartikelen.

Maak jouw blogs blijvend vindbaar

In het artikel ‘de aantrekkingskracht van een goede blog’ schreven wij al dat een goede blog bedoeld is om de lezer te informeren, inspireren of verder te helpen met een vraagstuk. Vanuit de praktijk en door dat je weet wat er speelt bij jouw klanten en de doelgroep bedenk je blogonderwerpen. Een blog neem je op in jouw nieuwsbrief en deel je op jouw social mediakanalen. Hiermee kom je direct in beeld bij jouw volgers. Maar hoe mooi is het om hiermee nieuwe (potentiële) klanten te bereiken of ‘gewoon’ mensen te helpen met jouw blog. Door te starten met een zoekwoordenonderzoek en mogelijke vragen in kaart te brengen, kun je de blog nog relevanter maken én word je ook vindbaar in de zoekmachines.

Zoekwoordenonderzoek; de concrete invulling

Naast dat jezelf de belangrijkste zoekwoorden, synoniemen, mogelijke vragen en aanverwante onderwerpen in kaart hebt gebracht, start je met het zoekwoordenonderzoek. Het zoekwoordenonderzoek geeft jou inzicht in het maandelijkse zoekvolume en concurrentie op een zoekwoord. Op basis van deze resultaten bepaal je de belangrijkste zoekwoorden en verwerk je subtiel synoniemen waar ook op wordt gezocht. Is er bijvoorbeeld heel veel concurrentie op een zoekwoord dan kan het slim zijn om meer in te zetten op een ‘niche’ zoekwoord met minder concurrentie waardoor je sneller bovenaan komt in de zoekmachines. Ook biedt het vaak nieuwe inzichten in het zoekgedrag van jouw doelgroep. Een valkuil is om te focussen op termen die jullie intern gebruiken, terwijl de doelgroep naar hetzelfde op zoek is maar hele andere zoektermen gebruikt.

Zoekwoordenonderzoek en tools

Er zijn verschillende (gratis) tools beschikbaar om zoekwoordenonderzoek te doen waarmee je prima uit de voeten kan. Wil je nog meer informatie, dan zijn er hele mooie betaalde tools.

  • Google Trends;
  • Ubersuggest;
  • Google zoekwoordplanner;
  • Ahrefs;
  • AnswerThePublic.

Maar beter kun je ons vragen😉. Voor onze online marketeers kent de online wereld geen geheimen en zij staan te popelen om jou verder te helpen. Zien we je snel?

Deze blog is geschreven door Luc