Het belang van een goed merkverhaal

Het belang van een goed merkverhaal

  ·   5 min. lezen
5 jan. 2021   ·   5 min. lezen

‘’Er was eens…’’- Sprookjes, wie is er niet mee opgegroeid? Prachtige verhalen over superhelden, prinsessen en schurken, met een goede spanningsopbouw en áltijd een conflict om op te lossen. We vertellen al decennialang verhalen en iedereen heeft een eigen verhaal. Ook jij als merk/organisatie. Maar het ene verhaal is het andere niet. Dus wil jij jouw verhaal de wereld in slingeren, zorg er dan wél voor dat het goed gebeurt. Want die eerste indruk…tja, die vergeten we gewoon niet zo snel.

Voor een goed verhaal zijn er 4 elementen nodig, namelijk: een probleem, een zoektocht, een ‘aha’-moment en een inzicht. Aan het einde van het verhaal is er áltijd iets veranderd ten opzichte van het begin. En om jouw verhalen nog meer kracht bij te zetten, moet er één overkoepelend verhaal komen waaraan alle verhalen opgehangen kunnen worden. Zo ontstaat er overlap, en dit maakt het voor de lezer logischer én spannender om meer te willen lezen. Vind je dit al spannend? Lees dan snel verder, want het wordt nog veel spannender.

Maak van jouw klanten fans

Dat overkoepelende verhaal, dát is jouw merkverhaal. En ook als je denkt dat je geen verhaal hebt, omdat je simpelweg niets belangrijks te vertellen hebt, dan moeten we je teleurstellen: want ook jij hebt iets te vertellen wat jouw klanten absoluut willen weten. Niet per se over je product, maar over de menselijke kant van je bedrijf. Over je visie, doelen en missie. Dat is jouw onderscheidend vermogen. Wanneer je dit niet met jouw doelgroep zou delen is dat niet alleen doodzonde, maar óók een gemiste kans. Want hoe beter jij je verhaal vertelt, hoe liever klanten zaken met je doen. Op de lange termijn werkt dit zelfs conversie-verhogend.

The golden circle

Omdat wij onze klanten graag helpen met het vertellen van hun verhaal, nemen wij het merkverhaal altijd als startpunt. Wanneer dit er nog niet is, helpen wij hen met schrijven. Hiervoor gebruiken wij het model ‘The Golden Circle’ van Simon Sinek. Uitgangspunt van deze methode is dat je jouw verhaal van binnen naar buiten vertelt, wat wil zeggen: je zegt eerst waarom je doet wat je doet, daarna vertel je hoé je dat doet om vervolgens af te sluiten met hetgeen wát je doet. Je product of dienst is in dit geval dus veel minder relevant dan je beweegredenen. Want die maken jou écht bijzonder!

Echte verhalen

Sprookjes zijn leuk, maar niet waargebeurd. En hoewel jouw verhaal wel een heldenverhaal moet zijn, mag het natuurlijk niet zijn verzonnen. Vertel je iets wat niet waar is of waar je eigenlijk niet achterstaat, dan prikt jouw doelgroep hier zó doorheen. Met als gevolg: weg reputatie. Steek daarom liever veel tijd in het écht goed vertellen van jouw verhaal en raffel het niet af. Zorg voor een goede spanningsopbouw, stel een probleem aan de kaak en los het op. Staat jouw verhaal eenmaal, dan pluk je hier nog jarenlang de vruchten van.

Zij gingen je voor

Mocht je inspiratie nodig hebben, kijk dan eens naar het de bekende merkverhalen van marktleiders Apple of Nike. Alle aspecten van een goed verhaal zitten hierin. Het resultaat dat ze hiermee boeken is verbluffend: zij presteren het om jou een exclusief gevoel te geven wanneer je in het bezit bent van een Apple-telefoon of Nike-schoenen. Zij verkopen geen product, maar een gevoel. Weet je dát te bereiken voor jouw doelgroep, dan zit je gebakken.

Apple: https://www.youtube.com/watch?v=5sMBhDv4sik

Nike: https://www.youtube.com/watch?v=WYP9AGtLvRg

Heb je hulp nodig bij het vertellen van jouw merkverhaal? Wij leren je graag kennen! Tijdens een brainstorm komen we er samen achter wát jouw onderscheidend vermogen is, zodat we ook jouw verhaal naar buiten kunnen brengen.

Neem contact met ons op.

Deze blog is geschreven door Annique

Annique van den Brink