Google stopt met third party cookies: dit is wat je moet weten

Google stopt met third party cookies: dit is wat je moet weten

  ·   6 min. lezen
19 apr. 2021   ·   6 min. lezen

Zondagmiddag, 15.00 uur. Ik zit met mijn telefoon in mijn hand op de bank. Al mijmerend scroll ik langs de mooiste vakantiehuizen in het buitenland. Buiten regent het, maar bij het zien van die website met de leukste huizen, op de meest prachtige plekken krijg ik het spontaan warm. Vooral van dat ene huisje in Frankrijk… Misschien iets voor de zomervakantie?

Zondagavond, 20.00 uur. Nog even Facebook checken. Tussen de kattenfilmpjes en grappige memes valt mijn oog op een advertentie. Dat leuke vakantiehuis die ik vanmiddag heb gezien is nú te boeken met 15% korting! Mijn hart gaat sneller kloppen. In gedachten zie ik mezelf al helemaal zitten op een terras ergens in Frankrijk in de zon…

De situatie zoals die hierboven is geschetst, is vanaf volgend jaar verleden tijd. Nee, ik heb het niet over een vakantie naar het buitenland (gelukkig niet, zeg!). Maar wél over het volgen van individuele internetgebruikers tijdens hun surftocht om ze gepersonaliseerde advertenties te tonen. Google stopt namelijk in 2022 met third party cookies – ook wel tracking cookies genoemd. En dit is wat je moet weten.

COOKIES: HOE ZIT DAT OOK ALWEER?

Even terug naar de basis. Een cookie is een klein bestandje dat door een website op je computer, smartphone of tablet wordt geplaatst. Door dit bestandje kan onder andere worden geregistreerd welke pagina’s je bezoekt, wat jouw inloggegevens zijn, welke producten je in je winkelmandje plaatst en welke producten je daadwerkelijk aanschaft. Dankzij de gegevens die door cookies verzameld worden, kunnen websites relevanter en gerichter met jou communiceren.

In de online wereld kennen we twee soorten cookies: first party cookies en third party cookies. First party cookies worden door een website zelf geplaatst. Het opslaan van deze cookies doen websites om meer te weten te komen over hun bezoekers en voor het vasthouden van bepaalde instellingen. Deze informatie wordt onder andere verzameld in een tool als Google Analytics.

Third party cookies worden geplaatst door een derde partij, bijvoorbeeld Facebook of Linkedin. Deze ‘volgcookies’ zorgen ervoor dat internetgebruikers tijdens het surfen over verschillende websites worden gevolgd. Met de verzamelde informatie wordt een klantprofiel opgebouwd. Dankzij third party cookies weet een partij als Facebook dus precies welke interesses je hebt. En dus ook welke advertenties interessant zijn voor jou.

HET EINDE VAN THIRD PARTY COOKIES

Google heeft besloten om vanaf 2022 – in navolging van concurrenten zoals Safari en Firefox – third party cookies te bannen uit hun eigen browser Chrome. Met ruim 65% is Chrome de meest gebruikte internetbrowser ter wereld. De verandering is dus groot. Waarom Google third party cookies gaat verbannen? Uit onderzoek is gebleken dat meer dan 70 procent (!) van de internetgebruikers het gevoel heeft dat alles wat ze online doen in de gaten wordt gehouden door adverteerders of grote (tech)bedrijven. Met deze stap zegt Google te luisteren naar de toegenomen zorgen vanuit de consumenten over hun online privacy. En nu Google óók overstag is (als één van de laatste partijen), is het einde van third party cookies officieel in zicht.

In een wereld zonder third party cookies wordt het lastiger om het individuele surfgedrag van internetgebruikers in kaart te brengen. Dat is fijn voor internetgebruikers, want hierdoor wordt hun privacy veel meer gewaarborgd. Maar het bannen van third party cookies heeft ook effect op ons als marketeers. Het personaliseren, targeting én retargeting van advertenties moet anders. Dat vraagt dus om een aanpassing van onze werkwijze.

FIRST-PARTY DATA WORDT BELANGRIJKER

Gelukkig zijn er tal van andere manieren om inzicht te krijgen in het online gedrag van websitebezoekers. Het benutten van first-party data wordt bijvoorbeeld veel belangrijker. Deze data is direct afkomstig van jouw eigen websitebezoekers (weet je nog wat ik in het begin vertelde, over die first party cookies?) en is dus heel betrouwbaar én waardevol. First-party data kan gebruikt worden om klantprofielen samen te stellen op basis van interesses, voorkeuren, locatie en gedrag. Er zijn diverse tools beschikbaar om inzicht te krijgen in deze data. Een laagdrempelige tool is bijvoorbeeld Google Data Studio.

Daarnaast is de kans groot dat je over data beschikt uit een ERP-systeem en/of een CRM. Hiermee kan je ook heel goed klantprofielen in kaart brengen. Door de verschillende data te combineren en de klantprofielen zo volledig mogelijk te maken, kun je voorspellingen doen, beter targeten en personalisatie inzetten.

GOOGLE ONTWIKKELT NIEUWE TOOL

Google is achter de schermen ook bezig met een alternatieve manier om gegevens van internetgebruikers te verzamelen – maar dan mét inachtneming van de privacy. Third party cookies gaan mogelijk vervangen worden door een systeem genaamd de Privacy-Sandbox. Zoekgedrag individueel volgen en op basis hiervan advertenties aanbieden kan straks niet meer, maar met dit systeem worden internetgebruikers op basis van groepen met verschillende profielen gesegmenteerd. Deze gegevens kunnen vervolgens weer door adverteerders worden gebruikt om campagnes in te richten.

WE HOUDEN JE OP DE HOOGTE

Eén ding is zeker: met het afschaffen van third party cookies gaat het één en ander veranderen in het online marketing-landschap. Gepersonaliseerde content tonen aan internetgebruikers zonder third party cookies vraagt om creatieve oplossingen. Maar laat dat nou nét een vraagstuk zijn waar wij bij Doit Online Media energie van krijgen ;).

Heb je vragen over dit onderwerp? Of ben je benieuwd of deze verandering ook effect heeft op jouw marketingcampagnes? Neem gerust contact met ons op, dan vertellen we je er alles over. En is er nieuws om te delen? Dan ben jij de eerste die het hoort. Beloofd!

P.S. met het afschaffen van third party cookies gaat de wet- en regelgeving rondom de cookiemelding op jouw website ook veranderen. Maar daarover later meer!

Deze blog is geschreven door Marije.