Een dag uit het leven van een contentmarketeer

Een dag uit het leven van een contentmarketeer

  ·   5 min. lezen
15 nov. 2020   ·   5 min. lezen

Contentmarketing. Anno 2020 is het niet meer weg te denken uit het takenpakket van een online marketingbureau. Maar weet jij wat een contentmarketeer precies doet? Als jouw antwoord ‘iets met schrijven’ is, lees dan gauw even verder. In minder dan 5 minuten – beloofd! – legt onze contentmarketeer Marije uit wat ze de hele dag doet.

Om maar gelijk met een cliché te beginnen: geen één dag is hetzelfde. Omdat wij voor verschillende klanten werken ben ik de ene dag bezig met het schrijven van blogs voor een kinderopvangorganisatie en werk ik een andere dag aan een social media campagne voor een metaalbewerkingsbedrijf. Dat maakt het werk afwisselend, maar het betekent óók dat ik een breed interessegebied moet hebben. Inspiratie voor de content doe ik op door met collega’s te sparren, artikelen te lezen of door juist even van m’n beeldscherm weg te lopen. Een rondje wandelen vóór de werkdag begint – uiteraard met een kop koffie – zorgt ervoor dat ik met frisse ideeën van start ga.

Tijd voor actie

Eenmaal aan mijn bureau is het tijd voor actie. Eerst de mail checken. Ah, mooi, één van mijn klanten heeft input geleverd voor een blog die ik wil schrijven. Daar kan ik straks mee aan de slag. Niet veel later is het tijd voor het wekelijks overleg samen met mijn collega’s van de marketingafdeling. Onder het genot van een kop koffie praten we elkaar bij over de laatste stand van zaken.

De kracht van tekst én beeld

Na de wekelijkse update begin ik met het schrijven van een blog en maak ik een aantal berichten voor de social mediakanalen van één van mijn klanten in de hygiënebranche. Wanneer de teksten klaar zijn plan ik een overleg met mijn collega van design. Als ik twijfel over het beeldmateriaal bij mijn geschreven teksten, denkt hij met me mee. Oh ja, en voor een andere klant staat er ook nog een nieuwsbrief klaar om verstuurd te worden. Even checken: klopt alles wat erin staat? Ik ben zó gefocust op de teksten dat de tijd voorbij vliegt.

Digitale contentkalender

Voor ik het weet is het alweer tijd voor een belafspraak met een klant om de contentplanning voor komende maand door te spreken. Even schakelen, want dit is een technisch bedrijf en dus tótaal anders dan waar ik net mee bezig was. We hebben het over de onderwerpen die voor deze maand interessant zijn en leggen dit direct vast in de digitale contentkalender. Tof: er komen weer wat interviews aan én de desbetreffende klant is benieuwd naar videocontent. Natuurlijk regel ik ook dát graag voor hem!

Een frisse neus

Pauze. Even de gedachten op iets anders zetten. Het liefst maak ik een korte wandeling in de buitenlucht. Alleen, of, als ik op kantoor werk, samen met een collega. Met een frisse neus en een hoofd vol inspiratie keer ik terug naar mijn bureau.

Zoekwoordenonderzoek

In de middag ga ik aan de slag met een zoekwoordenonderzoek voor een klant. Deze zoekwoorden gebruik ik om de teksten te schrijven voor hun nieuwe website. Ook denk ik mee over de afbeeldingen en de juiste CTA’s (call to actions). Mijn collega van online marketing vraagt nog even om een blik te werpen op een nieuwe campagne en oh ja, er moet ook nog worden nagedacht over een pakkend merkverhaal voor een nieuwe klant in de koffiebranche. Dit is een belangrijk onderdeel van mijn presentatie tijdens de gezamenlijke brainstorm met de klant. Ik ben benieuwd wat hij ervan vindt!

Meten = weten

Alle content die wij creëren moet natuurlijk wel wat opleveren. Dus analyseer ik de resultaten van een blog die ik vorige week heb geschreven en geplaatst. Hmm, misschien toch even wat bijschaven. Daarna nog even een tekst nakijken die een collega heeft geschreven en aan het einde van de middag zet ik voldaan de laatste punt. Op naar morgen, waar weer nieuwe, ongeschreven verhalen op me liggen te wachten.

Meer dan alleen schrijven

Zoals je kunt lezen is contentmarketing méér dan alleen schrijven. Ben je zelf ook benieuwd hoe je door het creëren van content jouw marketingstrategie naar een hoger niveau kan tillen? Dat komt goed uit, want ik denk graag met je mee!

Deze blog is geschreven door Marije