E-mailmarketing blijf(t) relevant

E-mailmarketing blijf(t) relevant

  ·   5 min. lezen
2 jul. 2020   ·   5 min. lezen

E-mailmarketing is nog steeds een heel effectief middel om makkelijk onder de aandacht van de doelgroep te komen. Maar die aandacht krijg je niet zomaar. Ook hier geldt weer de kracht van de verleiding. Zorg daarom dat je content relevant is én waarde heeft voor de lezer. Segmentatie en personalisatie spelen hierbij een belangrijke rol. Waarom dit zo belangrijk is en hoe je dit goed aanpakt, leggen wij je uit.

Het begint bij goede content

De basis voor een goede nieuwsbrief is en blijft de content. Waarom zou ik als ontvanger tijd moeten besteden om elke maand, week of dag weer die nieuwsbrief te openen? We hoeven je vast niet uit te leggen dat de ontvanger de nieuwsbrief alleen opent en leest als het voor hem van meerwaarde is. Content die relevant is voor jouw doelgroep.

Onderwerpsregel en pre-header

Dat begint al met een goede onderwerpsregel en pre-header. ‘Je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken.’ Dat gaat hier zeker op. Een goede ‘binnenkomer’ is dus essentieel! Toch zien wij nog steeds nieuwsbrieven voorbij komen met de titel ‘nieuwsbrief 14’ of ‘nieuwsbrief juni’. Je snapt het, in een overvolle mailbox ga je hier geen aandacht mee krijgen.

Borging vanuit contentstrategie en kalender

Als je werkt vanuit een contentkalender, dan is het heel eenvoudig om de onderwerpen voor de nieuwsbrief te bepalen. In een goede contentkalender zijn de belangrijkste pijlers en doelgroepen opgenomen. Een blog die je op LinkedIn deelt, kun je ook prima opnemen in de nieuwsbrief. Mensen gebruiken verschillende kanalen om informatie op te doen. Zien ze jouw boodschap vaker voorbijkomen, dan is dat geen enkel probleem. Fijn zelfs! Want ook hier werkt de kracht van de herhaling positief.

Doelgroepen en segmentatie – starten & optimaliseren

Vaak heb je te maken met verschillende doelgroepen die andere behoeftes hebben. Én binnen de doelgroep kennen mensen ook weer verschillende behoeftes. De kunst is om voor elk individu een zo’n relevant mogelijke nieuwsbrief te versturen. Dat dit niet van vandaag op morgen is te realiseren, mag duidelijk zijn. Daarom zeggen wij ook altijd; start met een goede segmentatie en ga vanuit daar verder optimaliseren en personaliseren.

ActiveCampaign als e-mailmarketing programma

Er zijn verschillende pakketten voor e-mailmarketing beschikbaar. Om de doelstellingen van onze klanten te behalen kiezen wij voor ActiveCampaign. Dit programma biedt enorm veel mogelijkheden en sluit goed aan bij de wensen van onze klanten.

Waarom e-mailmarketing? De voordelen voor jou op een rij:

  • Meer onder de aandacht komen bij je doelgroep;
  • Onderdeel van de contentkalender, dus eenvoudig onderwerpen te bepalen;
  • Eenvoudig te personaliseren.

Wil je meer weten over wat e-mailmarketing voor jou kan betekenen? Neem dan contact met ons op.

Deze blog is geschreven door Maurice

Maurice Brandse