Dit is waarom Instagram Reels een really goed idee is

Dit is waarom Instagram Reels een really goed idee is

  ·   3 min. lezen
8 jul. 2021   ·   3 min. lezen

Instagram is the place to be voor bedrijven. Vooral als je een jongere doelgroep aan wilt spreken: tieners, twintigers, en oké, ook dertigers, maken namelijk massaal gebruik van de app. Handig dus, als je weet hoe je Instagram het beste in kunt zetten! Want content maken heeft natuurlijk vooral zin als je er ook écht die piek in je sales mee behaalt of als je er écht mensen mee weet te binden. Instagram Reels is zo’n functie waarmee je dat voor elkaar krijgt. Hoe en waarom? Lees gauw verder!

Instagram Reels is de nieuwste functie van de Instagram-app. We kenden al de Stories, waar foto’s en video’s 24 uur zichtbaar zijn voor je volgers. En Instagram TV (IGTV), waar je langere video’s tot wel één uur mee kunt delen. Maar Reels is toch nét een tikkeltje anders: met deze functie kun je namelijk kleine video’s van 15 of 30 seconden opnemen.

Beter goed gejat…

Instagram moést wel met iets nieuws komen. Hun groei vlakte namelijk wat af door onder andere de opkomst van het o-zo populaire TikTok. Voor de generatie die hier niét mee is opgegroeid: op TikTok maak je korte video’s gecombineerd met muziek van bekende artiesten. Je kunt er dansjes, sketches of lifehacks opnemen en delen met de rest van de wereld. Tieners zijn er helemaal aan verknocht, en daar haakt Instagram maar al te graag op in. Ze willen hun eigen bezoekers uiteraard behouden.

Reels maken je zichtbaarder

Nou goed, allemaal heel leuk voor Instagram, maar je bent natuurlijk benieuwd wat Instagram Reels voor joúw bedrijf kan betekenen. Dus waarom zou je ermee beginnen? Wat levert het je op? Reels is een relatief nieuw concept. Instagram promoot het dus maar al te graag. Grote kans dus, dat je in de ‘toppagina’ terechtkomt zodra je reels deelt op je pagina. Mensen, ook mensen die jou nog niet volgen, kunnen zo alsnog jouw content zien!

Met meer volgers, comments en engagement tot gevolg. En dat maakt jou nóg interessanter voor het algoritme van Instagram. Zo word je op steeds meer plekken zichtbaar. Precies wat je wilt natuurlijk! Want hoe meer mensen jouw bedrijf kennen, hoe meer klanten jij binnenharkt. Maar dan moet je wel leuke content maken.

Creatief je doelgroep bereiken

Daar draait het uiteindelijk allemaal om: leuke, creatieve content maken voor je (potentiële) volgers. Korte video’s waarmee je hun aandacht kunt vangen en ze kunt prikkelen. Langere video’s werken vaak namelijk alleen bij mensen die al geïnteresseerd zijn en een simpele foto is soms te plat. Daarom kan af en toe een reel delen enorm verfrissend zijn!

In 15 tot 30 seconden geef je je volgers informatie, een leuke tip of promoot je je product of dienst. Ideaal, want mensen hebben nou eenmaal een korte spanningsboog. Zéker op sociale media. De flitsende, creatieve content vliegt je om de oren: er valt zó veel te beleven dat je écht niet zomaar bij een video van 10 minuten blijft hangen. Je neemt een video op, bewerkt deze door tekst of afbeeldingen toe te voegen en zet er (om het af te maken) een leuk muziekje onder. Wil je helemaal los? Dan zijn er talloze Instagram-filters te vinden. Wie houdt je tegen!

Zó doe je dat

Hoe maak je zo’n reel? Daarvoor ga je naar de algemene tijdlijn van Instagram. Klik op het plusje (+) rechtsboven en zoek in de horizontale zoekbalk onderin naar ‘reels’. En dan kun je van start! Selecteer de lengte van je reel (15 of 30 seconden) en neem je video op. Je kunt één video opnemen, een reeks video’s of zelfs video’s uploaden vanuit je galerij. Na het opnemen kort je de clips eventueel in. Met functies als vertragen, versnellen, een timer, uitlijnen en andere effecten geef je helemaal je eigen draai aan je reel! Helemaal tevreden met het resultaat? Dan zet je de reel op je story, op de functie ‘Reels’ zelf, of plaats je ‘m als video op je tijdlijn.

Zo creëer je engagementvideo’s die mensen makkelijk wegkijken. Dus experimenteer erop los en upload unieke inhoud. Tutorials, productuitleg, een inspiratievideo: you name it! Houd het dichtbij jezelf én jouw bedrijf, maar: speel ook in op populaire trends! De ideale combinatie voor een succesvol concept 😉

Wil je meer weten? Neem gerust contact met ons op en ontdek hoe wij je verder kunnen helpen!