Dashboarding met Google Data Studio

Dashboarding met Google Data Studio

  ·   5 min. lezen
15 jun. 2020   ·   5 min. lezen

Data, data, en nog eens data. Iedereen wil inzicht in wat er nu eigenlijk gebeurt op zijn/haar website. Is mijn websitebezoek bijvoorbeeld gestegen na het versturen van een nieuwsbrief en kunnen we trends ontdekken in het websitebezoek. Daarbij is het dan helemaal mooi als het begrijpbare informatie is. Hoe leg je dit vast, hoe houd je overzicht en wat doe je ermee? Natuurlijk kun je veel terugvinden in Google Analytics, maar één duidelijk overzicht biedt het niet. Gelukkig zijn daar ook andere tools voor. Wij maken je daarin graag wegwijs. Lees maar mee!

Vanuit verschillende kanalen (databronnen) genereer je bezoek naar jouw website of webshop. Maar welk kanaal levert nou de meeste conversies op en welk kanaal is juist heel belangrijk ter ondersteuning van een conversie? Google Data Studio is een krachtige tool om de verschillende databronnen in één dashboard te monitoren.

Verschillende statistieken uit bijvoorbeeld Google Analytics, Facebook (Instagram), LinkedIn, het nieuwsbriefsysteem, de websitedatabase, Google Spreadsheet of zelfs uit de database van de website/webshop in één duidelijk dashboard. Antwoorden op vragen als ‘Lig je voor op de doelstellingen en prognoses? Wat is het conversiepercentage?’ Zijn er trends te ontdekken?’ , heb je zo paraat, want de gegevens zijn realtime inzichtelijk!

Google Data Studio inrichten

Zoals benoemd is Google Data Studio uitermate geschikt om verschillende databronnen in één duidelijk overzicht weer te geven. Maar hoe richt je dit nu in? Het start met het koppelen van jouw Google Analytics account of gegevensbron aan het Google Data studio account. Vanuit hier kun je starten met een leeg dashboard, die je zelf vult met de gewenste statistieken en grafieken. Ook kun je kiezen voor een bestaand template waar de meest voorkomende statistieken in zijn opgenomen.

Begin met een basis dashboard waarin je de belangrijkste doelen (KPI’s) opneemt en doe ervaring op. Als je actief gaat monitoren en analyseren komen er vaak ‘nieuwe’ metingen naar boven die je wilt integreren in het Dashboard. Én dat maakt het nou zo mooi, het is een dynamisch dashboard waarbij uitbreiding heel snel en eenvoudig werkt.

Hoe gebruiken wij het dashboard?

Het dashboard gebruiken wij om te monitoren of we samen op de gewenste koers liggen. Het moet een bevestiging zijn van de optimalisaties die we samen doen. Daarnaast blijven wij inzoomen op de verschillende kanalen en campagnes. Daarvoor analyseren we de gegevens en brengen we in kaart wat de bijdrage is in de gehele klantreis. Gaat je bouncepercentage ineens omhoog, dan kijken we welk pagina’s of kanaal zorgt voor een hogere bounce. Komt dit doordat je een Facebook-campagne bent gestart en de doelgroep heel breed is? Dan is dit te verklaren en geen reden voor paniek. Zoals we eerder schreven in de blog over annotaties, is een juiste interpretatie van de statistieken heel belangrijk.

Blijf analyseren en verbeteren, ook als het goed gaat. Welke campagnes presteren goed, wat kun je hiervan leren en toepassen bij andere campagnes. Iets ‘simpels’ als het verhogen van budget bij goed presterende campagnes kan ervoor zorgen dat de omzet snel toeneemt. Uiteraard doe je dat alleen als je weet dat elke euro die je erin stopt ook rendeert.

Starten met Google Data studio en wil je even met ons sparren? Neem dan contact met ons op.

Deze blog is geschreven door Maurice

Maurice Brandse