Contentmarketing steeds belangrijker voor B2B

Contentmarketing steeds belangrijker voor B2B

  ·   4 min. lezen
30 nov. 2021   ·   4 min. lezen

Uit onderzoek blijkt dat B2B-bedrijven steeds meer investeren in contentmarketing. Zo denkt twee derde van de bedrijven volgend jaar méér budget toe te kennen aan deze vorm van marketing. Dat merken we ook bij onze klanten. Hoe komt het toch dat contentmarketing nu zo leeft en welke rol speelt het binnen jouw marketingbudget?

B2B heeft meer oog voor content

Mocht je vroeger blij zijn als het laatste nieuwsbericht op een zakelijke website nog van het huidige jaar was, tegenwoordig zetten veel B2B-bedrijven vol in op contentmarketing. Sommige hebben dit bewust gedaan, andere zagen pas de noodzaak en de toegevoegde waarde toen het coronavirus uitbrak. Toen werd digitaal contact namelijk de norm, waardoor bedrijven hun website en socialmediakanalen gebruikten om in contact te blijven met hun klanten. Dankzij blogs, nieuwsberichten en video’s bleef de doelgroep tóch op de hoogte van de ontwikkelingen binnen het bedrijf. Contentmarketing dus!

Contentmarketing neemt óók bij onze klanten een vlucht

Ook onze klanten zien steeds meer de toegevoegde waarde van contentmarketing. Niet gek ook, als je bedenkt dat contentmarketing heel veel voordelen kent. Als organisatie kan je natuurlijk zelf hele mooie content maken, maar niet iedereen heeft nou eenmaal een vlotte pen óf genoeg tijd om consistent zichtbaar te zijn met nieuwe blogs, nieuwsberichten of socialmediaberichten. Daarom zijn onze contentmarketeers er om, samen met onze klanten, de mooiste verhalen boven water te krijgen.

We doen het samen

Wanneer wij jouw contentmarketing verzorgen, gaan we samen echt een relatie aan. En deze relatie ziet er voor elke klant anders uit. Besteed je de content volledig aan ons uit, of schrijf je jouw teksten liever zelf en laat je het door ons redigeren? Het kan allemaal. Het belangrijkste hierbij is dat we elkaar écht aanvullen om tot de beste content te komen. De expertise en input vanuit onze klanten is hierbij onmisbaar. Vanuit een duidelijke strategie en vaste thema’s brengen jouw organisatie én jouw diensten/producten onder de aandacht.

Contentmarketeer op locatie

In welke vorm de contentmarketing ook plaatsvindt, wij doen het graag samen. Daarom zijn onze contentmarketeers ook steeds vaker op locatie bij de klant te vinden. Niet omdat we leuke klanten hebben en graag even bijpraten bij een bakkie koffie 😉, maar omdat we op die manier pas écht het bedrijf kunnen ademen en voelen. Via de telefoon zijn nieuwe onderwerpen prima te bespreken, maar pas als we langskomen ontdekken we samen wat er (latent) speelt of vinden we nieuws wat onbewust voor het oprapen ligt.

Ook JAZO Zevenaar ziet het belang van contentmarketing

Een klant die al jarenlang met ons samenwerkt op het gebied van contentmarketing is JAZO Zevenaar. Via vaste pijlers en met de input vanuit verschillende medewerkers verzorgen wij samen alle content voor de websites, social media en de nieuwsbrief. Het belang vanuit JAZO Zevenaar voor contentmarketing werd altijd onderkend en afgelopen september is er zelfs voor het eerst iemand aangenomen die verantwoordelijk is voor de marketingcommunicatie binnen JAZO. Dat zien wij natuurlijk als een groot compliment!

Pierre Schreven, technisch directeur bij JAZO, vertelt: “Met Doit werken wij al jarenlang samen voor onze webshop en marketing. Waarbij contentmarketing een belangrijk onderdeel vormt. Vanuit een duidelijke strategie zorgen wij ervoor dat we altijd consistent zichtbaar zijn op de belangrijkste onderwerpen voor ons en onze doelgroepen. Hierbij is de insteek ook om onze klanten verder te helpen bij problemen of ze te inspireren met onze oplossingen en projecten.”

Vooruitplannen in de contentkalender

“Maandelijks zitten we bij elkaar om de content door te spreken, om te kijken of er actuele onderwerpen zijn om te delen en om de resultaten te bespreken. De onderwerpen leggen we vast in de contentkalender, waarbij we vaak al tot twee maanden vooruitplannen. Met behulp van onze input en de statistieken zien we ook welk type berichten en onderwerpen aanslaan en waar we op kunnen voortborduren.”

“We zagen al een tijdje dat hier nog meer kansen liggen, daarom hebben wij per 1 september Kim aangenomen als marketingcommunicatiemedewerkster. Dit betreft een volledig nieuwe functie binnen JAZO. Je kunt inderdaad wel stellen dat marketingcommunicatie een steeds groter aandeel heeft gekregen binnen JAZO.”

Streef jij ook naar continuïteit en wil je op een versterkende manier samenwerken aan het naar buiten brengen van jouw verhaal? Neem dan vandaag nog contact met mij op!

Dit blog is geschreven door Luc

Luc