Nieuwe vacatures Vacatures
Communiceren in crisistijd: doen of niet?

Communiceren in crisistijd: doen of niet?

  ·   4 min. lezen
24 mrt. 2020   ·   4 min. lezen

Het is crisis. Het hele land is in rep en roer, mensen zijn of worden angstig, we mogen nauwelijks nog naar buiten én veel bedrijven hebben het moeilijk. Iedereen zet alle hens aan dek om het voor zichzelf, de omgeving én voor de organisatie zo draaglijk en veilig mogelijk te maken.

Veiligheid eerst, natuurlijk staat dat voorop. En hoewel thuiszitten misschien ‘vervelend’ is, zet het veel mensen ook aan het denken. Onze telefoon staat sinds vorige week maandag roodgloeiend, want men vraagt zich blijkbaar ook af: wat doen we met onze communicatie? Dit tijdelijk stopzetten lijkt een logische reactie, maar is dit ook zo?

Wij praten je bij over communiceren in crisistijd!

Door de maatschappelijke bril

Was jij niet degene die al maandenlang roept zo ‘maatschappelijk verantwoord’ bezig te zijn? Een beetje gek dus dat, op het moment dat het er écht toe doet, men niets meer van je verneemt. Laat zien dat je geeft om het probleem, dat je maatregelen treft, stel je kwetsbaar op én probeer, waar je kan, mensen te helpen. En mensen helpen betekent natuurlijk: zónder er zelf een slaatje uit te slaan. (Je hebt de gelukszoekers met kortingen op LinkedIn vast al voorbij zien komen. ;-))

Een andere manier van communiceren

We horen je denken: maar wie zit er nu te wachten op mijn jolige Facebookberichten, interviews of productreviews? Tja, hierin moeten we je gelijk geven: waarschijnlijk interesseert niemand zich hier nu voor. Draai het daarom om: kijk waar de behoefte ligt en speel hierop in. Bijvoorbeeld door kennis te delen in de vorm van webinars, blogs of podcasts. Luister naar je doelgroep. Door jezelf te laten zien, werk je nog steeds aan je naamsbekendheid én groeit het gevoel van empathie voor je merk.

Optimaliseren van jouw communicatieplan

Ook al is het nu niet de tijd om campagne te voeren, er komt een tijd aan dat het wel weer effect heeft. Gebruik de tijd die je nu misschien over hebt voor het maken van een campagne & communicatieplanning op de lange termijn. Het draait immers altijd om het inspelen op de juiste behoefte, op de juiste tijd én op het juiste moment. Zorg dat je klaarstaat wanneer het moment daar is. Uiteraard mét goed ingerichte landingspagina’s voorzien van de beste content.

Dus communiceren in crisistijd? Juist doen! Je zult zien dat het op termijn zijn vruchten afwerpt.

Succes en stay safe!