Nieuwe vacatures Vacatures
Awwwards conference 2020

Awwwards conference 2020

  ·   5 min. lezen
27 feb. 2020   ·   5 min. lezen

Op 20 en 21 februari was het weer tijd voor Awwwards Conference 2020! Hét event waar bureaus en freelancers van over de hele wereld hun projecten, designtrends en belangrijke lessen presenteren. Twee dagen vol inspiratie dus, waar we ook dit jaar veel van hebben opgestoken. Lees snel verder!

Dark patterns

Je kent het wel, de druk die bijvoorbeeld een Booking.com je oplegt omdat er ‘nog maar 1 kamer beschikbaar is’. Dat wordt snel boeken, want stel je voor dat je te laat bent…Dit zijn ‘dark patterns’ en wordt in verschillende vormen op veel websites toegepast. Eerlijk? Niet helemaal natuurlijk, want als bezoeker word je misleid en een klein beetje opgelicht. Spreker Paul Boag gaf hier een mooie presentatie over met als belangrijkste les dat er genoeg andere manieren zijn om bezoekers op die ‘beruchte’ knop te laten drukken. Kies in je design voor de juiste uitlijning en pas ‘slimme’ foto’s toe: bijvoorbeeld waarop mensen naar de knop kijken of wijzen, of waarin andere lijnen subtiel naar de knop gaan.

Wachttijd verkorten

Mustafa Kurtulda vertelde een mooi verhaal over een vliegtuigmaatschappij die de bagage-wachttijden wilde verkorten. Verschillende oplossingen waren er geweest, maar niet één zorgde voor een klachtenvrije helpdesk. De oplossing bleek uiteindelijk simpel: de vliegtuigen verder van de luchthaven parkeren zodat men langer moest wandelen naar de bagagehallen. Weg wachttijd, weg klachten. Soms is de oplossing zo dichtbij…

Hetzelfde geldt natuurlijk voor de ‘wachttijden’ op websites: hoe lang moet een website laden voordat je eindelijk te zien krijgt waar je voor komt? Door slim gebruik te maken van wachtmethodieken en door eerst de belangrijkste content in te laden, wordt frustratie onder bezoekers aanzienlijk verlaagd. Lees: geen irritante spinwieltjes maar content-loading. Stof om over na te denken!

Wat typografie kan doen

Ken jij de website canals-amsterdam al? De buitenlandse maker, Marcus Brown, heeft hier veel bloed, zweet en tranen inzitten! Maandenlang onderzoek naar de geschiedenis van Amsterdam, het juiste kleurgebruik én de perfecte typografie maken deze site wat hij is. En dit was niet de enige spreker die het over het belang van typografie had. Zo maakten Studio Dumbar een responsive lettertype dat in elke vorm leesbaar is, ontwikkelden zij een unieke huisstijl aan de hand van typografie voor Amsterdam Sinfonietta en maakten ze een showreel voor het Motionfestival waarbij zij alle digitale borden op Amsterdam Centraal voor 48 uur overnamen. Typografie dus. Heel belangrijk.

Voor de kleintjes  

Een presentatie die veel indruk op ons heeft gemaakt, was die van ACHTUNG! Amsterdam. Voor Volkswagen maakten zij de app ‘Snelweg sprookjes’. Om verveling in auto’s tegen te gaan én kinderen te stimuleren hun eigen fantasie en creativiteit te gebruiken, integreerden ze in deze app verhalen over alle snelwegen in Nederland. Naar buiten kijken en luisteren is de enige interactie die kinderen op zo’n moment met hun mobiel of ipad hebben. Eigenlijk geen dus. En dát maakt deze app juist zo uniek!

Websites die een kijkje waard zijn

Natuurlijk werden er veel websites getoond. Websites die ook voor jou een kijkje waard zijn. Neem bijvoorbeeld de website van Moooi, gemaakt door Build in Amsterdam. Deze talk laat zien dat presentaties over accessibility websites niet saai hoeven te zijn. Ook de website van het bureau Dogstudio en het side-project van Robin Nuquier Esperanto is een bezoek waard. En natuurlijk de winnaars van Awwwards: Normadic Tribe, Canals en Locomotive.

Geen party zonder after party

Dan was er natuurlijk nog de after party! Hieruit bleek ook dit jaar weer hoe open en eerlijk de design community is. We hebben veel mensen gesproken en zijn achteraf nog met een groep de stad in geweest. Dus Awwwards 2021…here we come!