1 jaar bij Doit Online Media | Luc blikt terug

1 jaar bij Doit Online Media | Luc blikt terug

  ·   3 min. lezen
16 okt. 2020   ·   3 min. lezen

Van klantzijde naar bureauzijde: terugblik op mijn eerste jaar bij Doit Online Media

Een jaar in dienst bij Doit Online Media. Na 4,5 jaar aan klantzijde gewerkt te hebben werk ik nu alweer een jaar aan bureauzijde. Een mooi moment om even terug te blikken en mijn ervaringen bij Doit Online Media te delen.

Het begon met een bakkie koffie

Toen ik werd uitgenodigd (na enig aandringen van Kevin😉) om eens een ‘bakkie te komen doen’, proefde ik meteen de fijne sfeer en had ik direct een goed gevoel. Én de functie van marketingadviseur sprak mij ook enorm aan. Het goede gevoel is absoluut bevestigd, de werksfeer is top en in de functie komen inhoud en klantcontact mooi samen.

Maar, wat doe ik dan precies?

Als marketingadviseur help ik klanten om de online strategie te bepalen, adviseer ik over de inzet van de juiste online middelen en stellen we samen de online marketingdoelstellingen vast. Uiteraard doe ik dit niet alleen maar met mijn collega’s die uiteenlopende disciplines hebben. We doen het bij Doit Online Media écht samen, als team en met onze klanten.

Kennis en ervaringen bundelen van bureau- en klantzijde

Door mijn kennis en ervaring aan bureauzijde en aan klantzijde begrijp ik beide perspectieven goed. Door dit intern en met de klant te delen leggen we de basis voor een goede samenwerking. Een mooi voorbeeld hiervan is onze projectmanagement-tool JIRA. Hier heb ik zelf 4,5 jaar mee gewerkt vanuit klantzijde. Door deze ervaring met mijn collega’s te delen hebben wij de inrichting in JIRA verbeterd om ook klanten in Jira te laten werken. Hierdoor kunnen we nog beter de voortgang monitoren, de wensen vastleggen en prioriteren. Zo proberen we het elke dag weer een stukje beter te doen.

Het internet mooier maken

Het internet mooier en beter maken met online tools, campagnes en relevante content. Dát is wat wij doen. Maar hoe ga je dit faciliteren en zorg je ervoor dat je consistent bent en blijft én vasthoudt aan de strategie? Graag vertel ik daarom kort meer over onze werkwijze.

Een kijkje in onze werkwijze

Nadat wij ons grondig verdiept hebben in een klant, starten we idealiter met een brainstormsessie. Waar staat het bedrijf voor, wat is het merkverhaal, wie willen we bereiken, wat is de behoefte van de doelgroep en wat is de klantreis? Zonder hier te diep op in te gaan, leggen we hier de basis voor een nieuwe website/webshop/applicatie, bedenken we een online- en contentstrategie en richten wij de online campagnes- en/of kanalen in. Vanuit hier blijven we analyseren en optimaliseren om campagnes nóg beter te maken en websites te blijven door ontwikkelen.

Een doorlopend proces sámen met de klant

Dit doen we als team en daar is de klant zeker een onderdeel van. Via periodieke afstemming voeden we elkaar met nieuwe inzichten zodat we gericht kunnen verbeteren. Welke ontwikkelingen zijn er in de markt van een klant? Kunnen we hier op inspelen met een blog, wat zijn de belangrijkste zoekwoorden bij deze actualiteit en hoe kunnen we hier Google Ads of social campagnes slim op inzetten? Welke functionaliteiten voegen we toe, welke knelpunten pakken we aan? Dit is een doorlopend proces.

Veel afwisseling in mijn werk

De afwisseling in mijn werk is heel erg mooi. Zo ben ik nog concreet bezig met de invulling van de contentkalender (vanuit de strategie en vaste pijlers), geef ik presentaties voor de online marketing of een nieuwe website en mag ik mij verdiepen in diverse bedrijven. Het is heel mooi om achter de drijfveren te komen van verschillende organisaties en deze concreet om te zetten in meetbare online activiteiten.

Over de sfeer

Het is heel mooi om te zien dat er zo veel dingen spontaan gebeuren.  Van het boeken van de vergaderruimte via tablets tot de jaarlijkse kerstactie (waar techniek en creativiteit samenkomen om onze klanten te bedanken voor de prettige samenwerking met een ludieke actie). Passie voor het vak, gedrevenheid voor het beste resultaat en plezier met elkaar voeren de boventoon. Zo hebben we nu ook een échte tafeltennistafel, na een paar maanden fanatiek te hebben gespeeld op de kantinetafels. Én natuurlijk is het ook niet elke dag leuk en gaat er weleens wat mis. Maar dan lossen we het samen ook op en helpen we elkaar.

Gelukkig zijn er nog veel momenten waarop we even tijd nemen voor een bakje koffie, hieruit ontstaan vaak de mooiste ideeën. En heel fijn om te melden is, dat in deze onzekere periode, mijn tijdelijke contract is omgezet naar een vast contract. Vanuit hier willen we blijven ontwikkelen.

Deze blog is geschreven door Luc