Welke kleuren gebruik ik online?

Welke kleuren gebruik ik online?

Welke_kleur_moet_ik_gebruiken_op_een_website

Iedereen met een website of een webshop heeft hiermee een bepaald doel. Je wilt graag dit doel bereiken, maar hoe zorg je er nu voor dat je doelgroep zich ‘thuis’ voelt op jouw website of webshop?

Welke kleur roept welk gevoel op?

Je wilt zo snel mogelijk het juiste beeld creëren, zowel visueel als tekstueel. Maar wat geeft de doorslag? Is dit een pakkende tekst, de juiste afbeelding of is een bepaalde kleur belangrijk?

De eerste indruk is essentieel

Je hebt 2/10e seconde de tijd. Uit onderzoek van de Missouri University of Science and Technology blijkt dat bezoekers van websites en webshops hun eerste en meestal definitieve mening vormen in slechts 2/10e van een seconde. Na deze eerste indruk neemt de bezoeker nog maximaal 2,6 seconde de tijd om zijn of haar mening te bevestigen of eventueel bij te stellen. In 2/10e seconde kun je geen woord of tekst lezen en zorgen andere visuele elementen voor die bepalende indruk.

Kleurgebruik voor een website of webshop

ROOD

Rood is een emotionele kleur. Met het gebruik van de kleur Rood op websites en webshops roep je uiteenlopende gevoelens op, zoals: macht, opwinding, verlangen en liefde. Aan de andere kant roept Rood ook negatieve gevoelens op, zoals: agressie, stop, gevaar en woede.

Rood is dus een erg krachtige kleur en een kleur welke online veel gebruikt wordt. De kleur Rood is zelfs zo krachtig dat het je hartslag en bloeddruk letterlijk kan verhogen. Gevolg hiervan is dat je het gevoel hebt dat de tijd sneller gaat dan het daadwerkelijk gaat. De kleur Rood wordt veel gebruikt in combinatie met aanbiedingen aangezien het een gevoel van urgentie kan oproepen. Het gevoel van urgentie bevordert de impulsiviteit waardoor de online bezoeker eerder geneigd is om spontaan tot de koop van een product over te gaan.

√ Het gevoel van urgentie bevordert de impulsiviteit
√ Spontane productkeuze
√ Passie & kracht

Kleur_rood_op_website

GEEL

Geel is een vrolijke kleur. Geel wordt vaak geassocieerd met de zon, geld, intelligentie en geluk en zorgt voor vertrouwen bij de bezoeker. Aan de andere kant is Geel ook de kleur die een gevoel oproept van oplettendheid, kritiek en jaloezie.

Geel is de kleur die we visueel het moeilijkst kunnen verwerken aangezien het slecht is voor de leesbaarheid en dus voor de usability van een website of webshop. De kleur Geel kun je binnen in een webshop goed gebruiken om de spontaniteit te verhogen.

√ Bevorderen impuls aankopen
√ Positieve gevoelens
√ Spontaniteit verhogen

Kleur_geel_op_webshop

ORANJE

Nederland is Oranje. Wij zijn Oranje. Oranje zorgt voor het gevoel van vreugde, creativiteit, plezier, enthousiasme en succes. Dit zijn over het algemeen de wenselijke gevoelens welke je wilt overbrengen op je bezoekers en daarom is Oranje een populaire kleur. Aan de andere kant roept het ook gevoelens op, zoals onvolwassenheid en lichtzinnigheid.

Oranje is de populairste call-to-action kleur. Het brengt mensen in beweging en zorgt voor interactie. Hieronder een voorbeeld van het gebruik van Oranje bij Wehkamp. Oranje wordt heel vaak gebruikt als tweede kleur.

√ Creativiteit
√ Enthousiasme
√ Plezier

Blauw_gebruiken_op_website_DO-IT_Online

BLAUW

Je wilt dat een bezoeker genoeg tijd op je webshop doorbrengt zodat een koop mogelijk is. Blauw zorgt hiervoor. Blauw is de kleur die een gevoel oproept van betrouwbaarheid, veiligheid, intelligentie, en loyaliteit. Aan de andere kant is het ook een zakelijke en afstandelijke kleur. Bij verkeerd gebruik van de kleur Blauw kan het zorgen voor negatieve gevoelens, zoals: koud, kil en gebrek aan emotie.

Blauw geeft ons een gevoel van rust en concentratie. Het is wereldwijd de meest gebruikte kleur voor websites en webshops. De kleur Blauw kun je in je webshop goed gebruiken om betrouwbaarheid uit te stralen, maar ook om het concentratievermogen van je bezoeker te verhogen. Dat wordt belangrijk wanneer je wilt dat je bezoekers langer verblijven in je webshop met als resultaat een conversie (aankoop).

√ ruimdenkendheid en concentratie
√ betrouwbaarheid uitstralen
√ langer verblijf op je website

Blauw_als_kleur_op_website

GROEN

Groen is milieuvriendelijk en duurzaam. De kleur Groen zorgt voor stabiliteit. Groen is een hele veilige, maar wel saaie kleur. Het is geen krachtige kleur en hierdoor is het effect minimaal. Over het algemeen wordt Groen online in details verwerkt.

Groen is ook de kleur die we visueel het makkelijkst kunnen verwerken. De kleur Groen heeft vooral effect wanneer je duurzame producten verkoopt, zoals De Intratuin.

√ Milieuvriendelijk
√ Stabiliteit
√ Veilig

groene_kleur_op_website

PAARS

Paars is misschien een kleur waar je niet zo snel voor zou kiezen, maar Paars is zeer effectief aangezien het een combinatie is van rood en blauw en deze gevoelens ook combineert. Paars roept gevoelens op, zoals: nobelheid, ambitie en luxe. Paars wordt geassocieerd met extravagant, spiritualiteit, wijsheid en magie. Paars kan in webshops worden gebruikt om onder andere kwaliteit en luxe uit te stralen.

√ Nobelheid
√ Kracht
√ Luxe

Kan_ik_paars_gebruiken_voor_website_of_webshop

ZWART

Zwart geeft vaak een negatieve indruk. Toch zijn er ook positieve effecten te bereiken met het gebruik van de kleur Zwart. Denk hierbij aan elegantie, luxe en excellence. Het is daarom ook niet verwonderlijk dat luxe merken zoals Mercedes veel gebruik maken van deze kleur De kleur wordt over het algemeen niet gebruikt in buttons, maar vooral in achtergronden.

√ Elegantie
√ Luxe
√ Excellence

Kleur_gebruik_website_webshop_uitstraling

Ga voor de juiste kleuren op je website

Hoe kunnen de effecten van bepaalde kleuren benut worden? Wanneer je de aandacht van een bezoeker wilt trekken naar een locatie binnen een website of webshop, gebruik danwarme kleuren. Wanneer je dit hebt bereikt is het verstandige om koele kleuren te gebruiken en hiermee een aankoop te bevorderen.

Het zit hem in de details. Met het juiste kleurgebruik kan het juiste gevoel worden opgewekt. Zorg ervoor dat de kleur die je kiest niet overmatig gebruikt wordt en dus niet afleid van je product of dienst.

?>