Wat brengt 2017 op het gebied van webdesign?

Wat brengt 2017 op het gebied van webdesign?

Het jaar 2016 loopt ten einde, een jaar waarin veel gebruik werd gemaakt van onder andere grote “Hero” banners. Grote afbeeldingen bovenin een webpagina waarmee aandacht wordt getrokken. De grote vraag is nu: “Wat brengt 2017 op het gebied van webdesign?” Wat zijn de trends voor het aankomende jaar en wat zullen we steeds meer online tegenkomen en wat juist niet? In deze blog hebben we een lijst gemaakt met trends voor het aankomende jaar, onderwerpen waar we zelf al enige tijd mee bezig zijn.

Gebruik originele foto’s

Online opvallen is belangrijk, dit doe je meer door originele afbeeldingen te gebruiken. De meeste stockfoto’s kent iedereen wel of heeft iedereen wel eens gezien waardoor een soort déjà vu ontstaat, het gevoel alsof je iets al eerder hebt gezien en/of meegemaakt. Dit gevoel neem je weg door originele afbeeldingen te gebruiken, afbeeldingen die je desnoods zelf hebt gemaakt of hebt laten maken. Op deze manier krijgt de bezoeker ook een veel beter beeld van bijv. het bedrijf waar hij/zij mee te maken heeft en wekt het gelijk een gevoel van vertrouwen op.

Video’s zijn de nieuwe foto’s

Bewegend beeld trekt sneller de aandacht dan een statische foto. Daarom kun je in 2017 steeds meer video’s binnen webdesign vinden. Het gebruik van grote video’s als bijv. een banner is iets wat je meer en meer zal tegenkomen. Dit hoeven geen lange filmpjes te zijn, vaak kan in 90 seconden al genoeg informatie over bijv. een product gegeven worden waardoor de bezoeker alle voor –en nadelen kent.

Sprekende kleuren

De fletse vale kleuren laten we achter ons en we focussen ons op frisse, sprekende kleuren. Dit is overigens niet alleen een trend op het gebied van webdesign maar dit is iets wat ook terug is te zien in bijv. mode of interieur. Het positieve aan deze frisse kleuren is dat UI-elementen (bijv. knoppen of het menu) ook beter naar voren komen. Deze zullen op deze manier duidelijker en beter te zien zijn en de gebruiker hoeft minder lang naar bepaalde dingen te zoeken.

Micro-interacties: beweging heeft een betekenis

Van het drukken op de knop van een lift tot aan het liken van een foto op Instagram, elke dag voeren we simpele acties uit zonder erbij na te denken, dit noemen we micro-interacties. Door deze kleine interacties doormiddel van beweging te versterken voelt een website nog natuurlijker aan en zorgt het ervoor dat de gebruiker op een instinctieve manier door de pagina heen gaat. Denk hierbij aan het liken van een bericht, het inloggen op een webshop of het kiezen van een wachtwoord. Het gebruik van iconen bevorderen het gebruiksgemak hierbij enorm. Door het gebruik van mobiele apparaten is het belangrijk dat bijvoorbeeld “swipe” bewegingen ook logisch en gebruiksvriendelijk functioneren. Dit moet natuurlijk aanvoelen. Swipen betekent het met je vinger over een touchscreen navigeren. Ontwikkelingen op het gebied van micro-interacties op mobiele apparaten zullen dus ook toenemen.

Ben je benieuwd wat deze trends voor uw website kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met ons op via info@doitonlinemedia.nl 

?>