Wanneer gaat content viral?

Wanneer gaat content viral?

Iedereen kent ze wel, de video’s met 100.000 likes, de afbeeldingen met 30.000 reacties of de berichten welke al 50.000 keer zijn gedeeld. Neem nou het bericht van Mark Zuckerberg en zijn ALS Ice Bucket Challenge, dit bericht is 371.835 keer geliked, heeft 268 reacties en is 49.412 keer gedeeld.

ICE_Bucket_Challenge_Mark_Zuckerberg

Wat is viral content?

Een viral is een marketingtechniek die gebruikt maakt van bestaande sociale netwerken. Het doel van een viral is om de online bekendheid van een merk positief te vergroten. Niet alleen het aantal likes of reacties zorgen ervoor dat content viral gaat, ook het doorgeven van bepaalde content door middel van een nominatie zorgt ervoor dat content viral gaat.

Zoveel mogelijk mensen bereiken en hiermee wereldwijde bekendheid creëren voor je merk is voor een hoop Marketeers al een doel op zich. De gevolgen van virale content kunnen zeer groot zijn. Wat beweegt iemand om content (tekst, afbeelding of video) te liken, hier op te reageren, het door te geven of te delen?

Etisch

Als content verband houdt met normen en waarden over wat ‘goed’ of ‘slecht’ is, dan wordt een persoon getriggerd dit te delen. Een bericht, positief of negatief, kan op deze manier al snel viral gaan. Over het algemeen gaat positieve content eerder viral dan negatieve content. Een gevoel van ongelijkheid, onrechtmatigheid of onrechtvaardigheid kan daarentegen ook snel de trigger zijn voor mensen om zich te mengen in een discussie en te laten zien waar je voor staat.

Zwarte_Piet_Viral

Emotioneel

Zoveel emoties en dus ook zoveel redenen om content te delen. Een enkel bericht kan zorgen voor verdriet, vreugde, verrassing, amusement, woede of een lach. Content gaat het snelste viral bij de emotie ‘verbazing’. In 25% van de gevallen zorgt deze emotie voor het effect. Een hondje wat kan dansen op de muziek van Lady Gaga is natuurlijk heel grappig, maar dat heeft iedereen nu wel gezien. Iedereen wil op zijn manier origineel zijn en de berichten delen welke nog niet algemeen bekend zijn. Deze berichten zorgen voor de emotie ‘verbazing’ en worden daarom gedeeld.

Virale_content

Tag iemand die……

De berichten waarin een ‘grappige’ afbeelding of video wordt getoond en je een vriend kunt taggen. Je tagt iemand door middel van zijn naam als reactie bij de content te plaatsen. Je geeft eigenlijk aan dat diegene die je tagt voldoet aan de afbeelding of video met als doel om een bepaalde emotie te creëren.

Voorbeeld van viral contetn

Sociale druk

De ALS Ice Bucket Challenge voldoet aan alle factoren om viral te gaan. Het is etisch verantwoord aangezien het de bedoeling is dat iedereen wie deelneemt aan de ALS Ice Bucket Challenge een donatie doet aan ALS en dus een goed doel steunt. Het heeft een emotionele factor omdat veel mensen het grappig vinden dat iemand een bak met ijskoud water over zich heen gooit en verstijft van de kou.

De content gaat viral omdat je mensen moet nomineren waarvan hetzelfde wordt verwacht. De sociale druk is heel erg groot en zelfs mensen welke normaal gesproken nooit zo’n video van zichzelf zouden plaatsen gaan overstag. Ook het feit dat de content in videovorm is en enkele beroemdheden deze actie hebben gesteund heeft ervoor gezorgd dat de content zeer snel viral is gegaan.

Ice_Bucket_Challenge

Een ander voorbeeld is de Neknomination van een aantal maanden geleden. Ook hierin werden mensen genomineerd om binnen 24 uur hetzelfde te doen. In dit geval was er geen goed doel aan gekoppeld maar was de emotie ‘verbazing’ volop aanwezig. De Social druk was voor veel mensen de reden om hier aan deel te nemen. De Neknomination was gevaarlijk en helaas kunnen nu een aantal mensen wereldwijd dit niet meer navertellen.

Eigen belang

Like, deel en win

Je hebt een mooie tuin, er ontbreekt alleen nog een overkapping. De trigger om deel te nemen aan een like, deel en win actie heeft geen emotionele of etische waarde, maar is alleen gebaseerd op eigen belang. Het bedrijf ken je waarschijnlijk niet, maar toch geef je het een like. Je wil niet dat je vrienden een overkapping krijgen, maar toch deel je het bericht. Dit zijn nu eenmaal de spelregels om kans te maken op een product of dienst. Dit is ook de reden waarom dit soort berichten als ‘irritant’ worden ervaren.

Like_win_deel_actie

Wel veel likes maar niet viral?

Imago en interesse

Laat zien waar je voor staat. Dit zijn over het algemeen de berichten welke een groot aantal likes standaard al binnen halen binnen een bepaalde doelgroep. De hoeveelheid likes zorgt er niet direct voor dat het viral gaat. Bij virale content gaat het vooral om de algemene bekendheid en niet de bekendheid binnen een bepaalde groep.

Wanneer_gaat_content_viral

Ten slotte

Een etisch, emotioneel bericht met een factor van Social druk heeft kans om viral te gaan. Gelukkig zijn de voorwaarden niet exact te benoemen en bepaalt de online bezoeker wanneer een bericht daadwerkelijk viral gaat. We hoeven waarschijnlijk niet lang te wachten voordat nieuwe content viral gaat.

?>