Waarom is een goede linkbuilding strategie zó belangrijk?
Maurice Brandse

Waarom is een goede linkbuilding strategie zó belangrijk?

Het was maandagochtend 8 uur. Ik was net binnen op mijn werk, startte mijn laptop op en opende als gebruikelijk als eerste mijn mailbox en ja hoor daar had je weer zo’n mailtje met een linkverzoek. Misschien ken je ze wel, van die mailtjes waarin wordt gevraagd een linkje op je website te plaatsen en in ruil daarvoor krijg je een zogenaamde “waardevolle” link terug.

Wat moet je er nu precies mee en waarom doen online marketingbureaus dit? Op deze vragen geven we in dit blog antwoord. Net als op de vraag: waarom is een goede linkbuilding strategie zó belangrijk?

Wat is linkbuilding?

Voordat we antwoord geven op bovenstaande vragen leggen we eerst kort uit wat linkbuilding inhoudt en waarom het kan zorgen voor een hogere “organische” positie in de zoekmachine.

De positie die jouw website inneemt in de zoekmachine hangt nog altijd grotendeels af van de teksten op je website. Zonder goede teksten kan je linkbuilden wat je wilt, een toppositie zal je er echter nooit mee bereiken. Simpel verwoord is linkbuilding het verzamelen van linkjes naar je website. Met als doel een hogere zoekmachinepositie en daardoor meer bezoekers. Dit lijkt makkelijk en zo gedaan. Toch is dat het niet. Het kan zeker geen kwaad om een goed doordachte linkbuilding strategie op papier te zetten voordat je begint.

Waarom zullen sommigen van jullie denken…

Waarom is een goede linkbuilding strategie zó belangrijk?

Een groot aantal website-eigenaren hebben wel eens van linkbuilding gehoord en beginnen zonder enige vorm van vooronderzoek, laat staan een uitgekiende linkbuilding strategie aan het traject. Soms loopt dit goed af, maar al te vaak is er ook teleurstelling. Nu is het niet zo dat iedereen maar een online marketingbureau in de hand moet nemen als ze linkbuilding overwegen. Toch kan het wel een hoop frustratie voorkomen.

Geen linkbuilding strategie leidt doorgaans tot:

  • geen tot minimaal resultaat;
  • verspilde tijd;
  • en in het ergste geval tot Google penalty’s.

Zeker het laatste wil je voorkomen, want het is vrij lastig te herstellen van een Google penalty. Doorgaans straft Google een website als ze merkt dat een linkbuilding profiel onnatuurlijk is en alleen is bedoeld om haar zoekmachine te manipuleren.

Het schrijven van unieke teksten over je product of dienst met daarin een linkje naar je website is bijvoorbeeld goed. Alleen niet als het gaat om te veel teksten in te korte tijd op weinig autoritaire websites en al helemaal niet als je een website hebt die nog niet zo lang geleden is gelanceerd. In de ogen van Google is dit onnatuurlijk en geheid flirt jouw website met een penalty.

Kortom, het is niet heel onverstandig een linkbuilding strategie te formuleren waarvan je ook profijt hebt op langere termijn.

Wat is een goede linkbuilding strategie?

Wat voor jouw website de juiste strategie is hangt af van een aantal factoren. Gaat het om een oudere of wat nieuwere website? Heeft jouw website al de nodige links of juist helemaal niet? Hoe zijn de teksten op de website en in hoeverre is de website geoptimaliseerd? De antwoorden op deze vragen bepalen wat voor jou de geschikte linkbuilding strategie is.

In de komende alinea’s schetsen we een linkbuilding strategie voor een hele nieuwe website, bestaand uit 5 stappen.

  1. Begin langzaam en haal voordeel uit makkelijke “overwinningen”.
  2. Focus je op een aantal strategische links naar belangrijke pagina’s.
  3. Verzamel passieve links voor een stabiele groei van het linkprofiel.
  4. Zorg strategischer wijs voor meer inhoud/teksten.
  5. Richt je op steeds competitievere zoekwoorden.

Begin langzaam en haal voordeel uit makkelijke overwinningen

Het is altijd verstandig langzaam te starten met linkbuilding en zeker als het gaat om een nieuwe website. Je zult absoluut niet de eerste zijn die als een komeet start en na enkele maanden een penalty aan zijn broek heeft.

In negen van de tien gevallen begint onze linkbuilding strategie voor een website met het behalen van zogenaamde makkelijke overwinningen. Dit houdt in dat we ons richten op zoekwoorden, waarbij de top-10 zoekresultaten bestaan uit:

  • websites met lage kwaliteit en verouderde teksten;
  • slechte “exact-match” domeinen;
  • een laag aantal grote merken/websites;
  • en pagina’s/websites met een laag aantal links.

Linkbuilding strategie: makkelijke overwinningen

Wanneer je op een zoekwoord concurreert met dergelijke pagina’s, dan is het heel goed mogelijk met de juiste inspanningen een topresultaat te behalen. Met andere woorden, bouw een webpagina die een beter antwoord geeft op de vraag van de zoekmachinegebruiker, dan tot nu toe wordt gegeven. Dat kan door:

  • duidelijke en heldere teksten te plaatsen;
  • originele afbeeldingen/foto’s te gebruiken;
  • op maat gemaakte grafische toepassingen te implementeren;
  • en door de juiste opmaak te kiezen (lettergrote, columnbreedte, etc.).

Bij de eerste stap van onze strategie zijn we niet zozeer bezig met linkbuilding. Het zorgt echter wel op een natuurlijke manier voor bezoekers en vormt een stabiele basis.

Focus je op een aantal strategische links naar belangrijke pagina’s

Helaas zijn goede teksten bij veel zoekwoorden niet voldoende om een toppositie te bereiken. Vaak kom je niet verder dan het tweede gedeelte van de eerste pagina, ofwel positie 6 tot en met 10. Dat is niet slecht, alleen klikt niet meer dan een handvol zoekmachinegebruikers op deze vermeldingen. Als je het ons vraagt, dan moet je altijd streven naar een top-3 positie, want hierop wordt nu eenmaal het meest geklikt. Samengevat, je hebt links nodig.

Het liefst links van hoge kwaliteit. Kwantiteit speelt bij linkbuilding geen rol. Hoeveel kwalitatieve links je nodig hebt voor een toppositie hangt af van jouw pagina, website, niche, vraagtype, etc. Laten we het zo zeggen, wanneer je onderaan de eerste pagina staat, dan heb ongeveer 5 tot 10 kwalitatieve links nodig om de gewenste topposities te bereiken. Verder hangt het af van de betrokkenheid van de zoekmachinegebruikers (Social Media en dergelijke).

De pagina’s die je hoog wilt laten ranken in de zoekmachine zijn vaak niet linkwaardig, omdat ze conversie gericht zijn. Toch zijn er voldoende mogelijkheden om links naar deze pagina’s te krijgen. Je zult op zoek moeten gaan naar websites waarvoor jouw conversiegerichte pagina een toevoeging is.

Denk bijvoorbeeld aan een website die informeert over product X, maar niet de mogelijkheid biedt product X op de website te kopen, omdat dit simpelweg niet het doel is van de website. Je zou de website-eigenaar er dan van kunnen overtuigen een link naar jou te plaatsen, met als argument dat op jouw website deze mogelijkheid wel wordt geboden en daarom een toevoeging is voor zijn website. Andere mogelijkheden zijn:

  • je vermeldt een specifiek persoon, merk, product of dienst op je website;
  • je hebt een uniek product of dienst met een gelimiteerd aantal verkooppunten;
  • exclusieve kortingen en promoties;
  • lokale (bevriende) websites die je graag willen helpen;
  • en reviews van jouw product of dienst.

Linkbuilding strategie: strategische links (gaat om Stelcon.nl)

Verzamel passieve links voor een stabiele groei van het linkprofiel

Als online marketingbureau hebben we de nodige ervaring met linkbuilding. We weten waaraan een goede linkbuilding strategie moet voldoen. Desondanks is linkbuilding niet eenvoudig. Iedere keer weer is het een uitdaging die we graag aangaan. Het verzamelen van links is een handmatig en creatief proces dat altijd door zal blijven gaan. Klaar ben je nooit.

Passieve links mogen absoluut niet ontbreken in een linkprofiel. Ze zorgen namelijk voor een stabiele groei van het profiel en je hoeft er niet gek veel voor te doen. Je hoeft bijvoorbeeld website-eigenaren niet aan te schrijven met de vraag of ze een link willen plaatsen naar jouw website.

Zo kan je passieve links verwerven via de eerder genoemde originele hoogwaardige afbeeldingen, hetzij foto’s. Het enige dat je daarvoor nodig hebt is Creative Commons (link uit stap 2). Creative Commons zorgt ervoor dat andere website-eigenaren jouw afbeeldingen alleen mogen gebruiken als ze een link naar jou terugplaatsen. Andere mogelijkheden waardoor passieve links verworven kunnen worden zijn:

  • het samenstellen van originele gegevens of onderzoek;
  • het bouwen van een unieke applicatie of tool;
  • een uitspraak of interview dat breed gedragen wordt;
  • en sponsoring en betrokkenheid bij de samenleving.

Het vergt flink wat voorbereiding voordat je een passieve link hebt. Toch is het zeker de moeite waard hier tijd in te steken. Bij onze linkbuilding strategie vormt het dan vaak ook een essentieel onderdeel. Doordat wij naast online marketing ook websites bouwen hebben wij op het passieve linkgedeelte een redelijk grote invloed. Wat het voor onze online marketeers vergemakkelijkt.

Zorg strategischer wijs voor meer inhoud/teksten

Zoals eerder aangegeven in dit blog vormen teksten de sleutel tot succes bij een linkbuilding campagne. De links die je verzamelt bij stap 2 en 3 zijn absoluut noodzakelijk om te stijgen in de zoekmachine. Niettemin is “top-class content” minstens zo belangrijk voor het binnenhalen van nieuwe links. Teksten die écht wat toevoegen aan de zoekmachine, ofwel informeren en op de eerste plaats niet-conversiegericht zijn, zullen veel sneller gedeeld worden en daarmee zorgen voor links.

Het is altijd goed om je website te voorzien van nieuwe teksten. Doe dit alleen wel op een strategische manier. Met andere woorden, kijk naar de kansen die de zoekmachine te bieden heeft. Dat kan bijvoorbeeld door de zoekwaarde af te zetten tegen het concurrentieniveau. Handige websites daarvoor zijn SEMrush.com en Ahrefs.com, laatst genoemde gebruiken wij zelf.

Voorbeeld

Klant X verkoopt rollators en wil gevonden worden op het woord “rollator”. Maandelijks wordt op dit zoekwoord 13.000 keer gezocht. Een klikje kost gemiddeld € 0,76 en het blijkt dat 61% van de zoekmachinegebruikers klikt op een organische vermelding. Om een top-10 positie te krijgen zijn volgens Ahrefs minimaal 16 links nodig, naast goede teksten. De zoekwaarde van dit woord bedraagt € 6.027 en het concurrentieniveau is aan de hoge kant.

Linkbuilding strategie: Ahrefs (zoekwoord: rollator)

In dit geval focussen we ons in eerste instantie niet op “rollator”, maar op “opvouwbare rollator”. Het maandelijkse zoekvolume van dit woord bedraagt 200. Een klikje kost € 1,79 en het organische aandeel is 69%. Waarmee de zoekwaarde uitkomt op € 247. Dat is weliswaar veel minder, alleen hebben wij voor een positie op de eerste pagina niet meer dan 4 links nodig. Een karwei dat relatief eenvoudig geklaard moet kunnen worden.

Linkbuilding strategie: Ahrefs (zoekwoord: opvouwbare rollator)

Richt je op steeds competitievere zoekwoorden

Met een goede linkbuilding strategie bereik je meer dan alleen betere zoekresultaten. Bijkomende voordelen zijn tevreden bezoekers die terugkomen en verdere bekendheid van je website via links en Social Media. Het duurt vaak maanden voordat linkbuilding resulteert in écht zichtbare resultaten. Veel bedrijven hebben hier de tijd of het geduld niet voor en kiezen daarom voor snellere oplossingen als Google AdWords en Facebook adverteren. Oplossingen waar wij ook bij kunnen ondersteunen.

Stap 1 tot en met 4 zijn een continu herhaalproces en stap 5 sluit daarbij aan. Bij deze stap kies je voor steeds competitievere zoekwoorden. Je hebt per slot van rekening de stabiele basis al gelegd bij de voorgaande stappen. De focus bij de laatste stap ligt op investeringen in de website. Denk aan nieuwe afbeeldingen, interactieve elementen en nieuwe video’s en tools. Alles om bezoekers nog langer op de website te houden en een hogere CTR te krijgen.

Daarbij hoort ook het updaten van bestaande teksten. Zoekmachinegebruikers houden namelijk van een up-to-date website. Niet voor niets toont Google in haar zoekresultaten wanneer een pagina voor het laatst is aangepast. Simpelweg zorgen verse teksten voor een hogere CTR (doorklikpercentage).

Linkbuilding strategie: teksten updaten

Wat moet je doen met een linkverzoek?

In de inleiding van dit blog stelden we de vraag: wat moet je doen met een linkverzoek? Het antwoord is niet heel moeilijk. Vraag de partij die het verzoek heeft gedaan wat zij jou te bieden hebben. Negen van de tien keer is het aanbod niet wat je zoekt. Het zijn links met weinig tot geen waarde.

Mocht je het lastig vinden dit te beoordelen of wil je het met ons als online marketingbureau eens hebben over wat wij voor jou kunnen betekenen op het gebied van linkbuilding. Neem dan contact met ons op of bel naar 0316 295399.

?>