Virtual pageviews – Hoe gaat Facebook er mee om?
Maurice Brandse

Virtual pageviews – Hoe gaat Facebook er mee om?

Leesniveau: gevorderden

Op 1 mei 2017 vierden we alweer onze tiende verjaardag. In die tien jaar is Doit Online Media gevormd naar een volwassen online marketingbureau met boeiende klanten en een compleet pakket aan diensten. Zelf werk ik bij Doit Online Media sinds maart 2016 als online marketeer. Wat mij met name opvalt, is het razendsnelle tempo waarin we ons ontwikkelen en professionaliseren.

Toch gaat niet alles zonder slag of stoot en vandaar ook dit blog, want ook als ervaren online marketeer loop je wel eens tegen een struikelblokje aan. Zo heb ik een tijdje geworsteld met virtual pageviews, want hoe meet je die nu nauwkeurig in Facebook?

Wat zijn virtual pageviews?

Toen ik op zoek ging naar de oplossing voor mijn probleempje kwam ik erachter dat niet iedereen het over hetzelfde heeft als het gaat om virtual pageviews en zeker Facebook niet.

Een virtual pageview is een pagina die wordt geladen, die zichtbaar is voor bijvoorbeeld Google, maar niet voor de websitebezoeker.

Voorbeeld

Het is nat saai herfstweer. Je hebt niet veel te doen en besluit uit verveling toch maar die gave schoenen te bestellen die je een paar dagen geleden in de stad hebt gezien. Zoals zovelen ga je niet naar de fysieke winkel, maar naar de webshop van de winkel. Je vindt de schoenen, kiest de maat en gooit ze in de winkelwagen. Het enige dat je nog even hoeft te doen is betalen.

Nadat je de betaling hebt gedaan word je omgeleid naar een nieuwe pagina waarop je wordt bedankt voor de bestelling. Het valt je meteen op dat in de URL-balk bovenaan de standaard URL van de webshop wordt getoond, in plaats van een URL met bijvoorbeeld het woordje bedankt erin. De kans is groot dat er dan een virtual pageview wordt geladen.

Hieronder vind je twee afbeeldingen, één van onze eigen contactpagina voordat deze is ingevuld en verstuurd en één van de bedankpagina van het contactformulier. Wanneer je goed kijkt naar de rood-gemarkeerde URL-balk in beide afbeeldingen, dan zie je geen verschil. Door op de afbeeldingen te klikken kom je bij de voorbeelden terecht (pop-up), dit geldt voor bijna alle afbeeldingen in dit blog.

Voorbeeld 1

Voorbeeld 2

Hoe achterhaal je virtual pageviews?

Door de afbeeldingen hierboven weet je dat wij waarschijnlijk gebruik maken van virtual pageviews, maar hoe is dat nu met zekerheid te zeggen?

Wanneer je gebruik maakt van een browser als Google Chrome, dan kan je door de toetsencombinatie Ctrl + Shift + I bij de functie Inspecteren komen. Deze functie toont de websitestructuur. Wanneer je Inspecteren bij onze website gebruikt, dan kom je het onderstaande stukje code tegen, wat de virtual pageview voorstelt en waaruit blijkt dat wij voor deze bedankpagina de volgende URL gebruiken: “formulieren/vragen-/-opmerkingen/bedankt/”.

Script virtual pageview met Inspecteren

De virtual pageview kan niet alleen achterhaald worden door de functie Inspecteren te gebruiken. Je zou namelijk ook de Google Tag Manager kunnen inschakelen. Alleen heb je deze mogelijkheid niet als je een willekeurige bezoeker bent op een website. Met andere woorden, deze optie is alleen beschikbaar voor de eigenaar van de desbetreffende website.

Hoe stel je virtual pageviews in?

Als modern vooruitstrevend online marketingbureau is het gebruik van de Google Tag Manager een must. Naar mijn mening biedt de standaard universele Google Analytics code te weinig mogelijkheden als je streeft naar een hoger niveau voor jezelf en uiteraard jouw klanten. Vandaar dat ik het in de komende alinea’s alleen heb over het instellen van de virtual pageview voor de Google Tag Manager.

Waarom is het zo belangrijk dit te benadrukken? Tussen de Javascriptcode die je gebruikt om virtual pageviews te meten van de universele Google Analytics en Google Tag Manager zit een wezenlijk verschil, zoals onderstaande afbeeldingen aantonen. De code van Google Analytics werkt niet met GTM en vice versa.

JS virtual pageview GA

JS virtual pageview GTM

Virtual pageviews instellen in GTM

Het instellen van virtual pageviews via de Google Tag Manager is makkelijker dan het lijkt. Om het je zo goed mogelijk laten te begrijpen heb ik de 4 stappen verwoord in vijf afbeeldingen.

Stap 1 Stap 2 Stap 3 Stap 4a Stap 4b

Na het doorlopen van stap 1 tot en met 4 druk je op verzenden en heb je virtual pageviews, tenminste als ook de “dataLayer.push” op de website is geplaatst. Dit kan je het beste even nagaan bij de programmeur of technische man van jullie website. Het stukje code kan je verder terug op de pagina vinden.

Hoe zit het met virtual pageviews en Facebook?

Je hebt wat moeten zwoegen, maar beschikt dan eindelijk over virtual pageviews en je denkt bij jezelf… wat nu? Wat moet ik er mee? Waarvoor kan ik ze gebruiken?

Het antwoord is niet al te ingewikkeld. Je kunt ze gebruiken als doelen in Google Analytics en daarmee houdt het simpelweg op, want Facebook kan de virtual pageviews die zijn ingesteld voor Google niet meten. Ongetwijfeld zal je nu denken: “had dat even eerder verteld, dan had ik niet die hele lap tekst hoeven lezen”. Daar heb je als lezer absoluut gelijk in. Toch heb ik ook de oplossing, ofwel hoe kan je ingevulde websiteformulieren meten bij Facebook zonder fysieke bedankpagina.

Facebook conversies meten met GTM

Net als het instellen van virtual pageviews voor Google via de Google Tag Manager bestaat het instellen van conversies voor Facebook via GTM uit 4 stappen. Het eerste dat je doet is de algemene Facebookpixel als aangepaste HTML plaatsen in de Google Tag Manager.

Facebook stap 1

Vervolgens maak je een trigger aan, die gaat functioneren als een soort van virtual pageview. Het is daarbij belangrijk dat het “Page Path” een uniek gedeelte van de URL van het formulier bevat. In het voorbeeld hieronder gaat het over formulieren die betrekking hebben op sollicitaties.

Facebook stap 2

De trigger die we zojuist gemaakt hebben moet gekoppeld worden aan een Facebook evenement. Wij hebben ons evenement “Doit Online Media” genoemd. Deze naam zal je ook bij de vierde stap terug zien komen.

Facebook stap 3

Na stap 3 druk je op verzenden om de container live te zetten en ben je klaar met GTM. Je logt vervolgens in bij https://business.facebook.com, gaat naar de pagina “Pixels” en kiest rechts bovenaan voor “Aangepaste conversies”. Het enige dat je nu nog moet doen is een aangepaste conversie maken, zoals is te zien bij de volgende afbeelding, waar het evenement “Doit Online Media” weer terugkomt.

Facebook stap 4

Als het goed is dan kan je de behaalde conversies zien op de pagina Pixels (Facebook conversies). Zo niet, loop dan alle stappen nog eens nauwkeurig door of neem vrijblijvend contact met ons op. Als online marketingbureau zijn wij er van overtuigd dat een campagne niet 100% kan worden geoptimaliseerd zonder het nauwkeurig meten van conversies. Of het nu gaat om Facebook, Google AdWords of een linkbuilding campagne, de sleutel zijn de conversies.

Facebook stap 5

Hoe blijf je op de hoogte van het laatste op het gebied van online marketing?

Ik hoop dat je er wat wijzer van geworden bent. Vind je dit een interessant onderwerp of ben je gewoon gefascineerd door alles dat te maken heeft met online marketing, volg ons dan op Facebook voor de laatste blogs en nieuws.

?>