Tips voor meer contactmomenten via je website

Tips voor meer ingevulde formulieren

Als het bij een website om conversie gaat wordt er al snel gedacht aan formulieren. Formulieren zijn één van de belangrijkste onderdelen op een website als het om conversie draait. Het bestelproces in een webshop of het berekenen van een premie zijn hier enkele voorbeelden van. In deze blog vind je tips om meer ingevulde formulieren te verkrijgen.

Minimaal aantal velden

Less is more is hier van toepassing. Herken je dat soort momenten wanneer je een bestelproces volgt bij een webshop en je schrikt van de hoeveelheid informatie die je op moet geven? Dit soort grote formulieren verlagen de kans op een aankoop.

Veel voorkomende situaties:
- Meerdere adressen opgeven
- Veel adresgegevens
- Hoe heb je van ons gehoord?
- Fax nummer

Vraag alleen de informatie die je echt nodig hebt om de klant te kunnen helpen. Onderstaand een voorbeeld van een ingekort formulier dat het conversiepercentage met 120% verbeterd heeft.

Formulieren

Juiste veld volgorde

Waar veel bedrijven nog niet bij stil staan is dat de juiste volgorde van velden wel zeker verschil uitmaakt wat betreft de drempel voor het invullen van een formulier. Het is van belang om een formulier met eenvoudige vragen te beginnen. Vragen die de gebruiker in kan vullen zonder hier over na te denken. Bij een premieberekening voor voertuigen bijvoorbeeld als laatste het kentekennummer vragen. De gedachte hierachter is dat de gebruiker meer moeite gaat doen wanneer diegene al moeite heeft gestopt in het invullen van de eerste velden van het formulier.

Hulp tijdens invullen

Zoals reeds vermeld moeten velden in één oogopslag ingevuld kunnen worden. Dit is niet altijd mogelijk, maar de gebruiker kan wel geholpen worden om het invullen zo eenvoudig mogelijk te maken. Dit kan door de volgende 3 mogelijkheden: helpteksten, verplichte velden en type invulvelden.

Helpteksten

De benodigde informatie dient zo eenvoudig mogelijk ingevuld te kunnen worden. Mochten sommige onderwerpen lastig zijn, maak dan gebruik van ‘helpteksten’ zodat gebruikers alsnog eenvoudig gegevens kunnen invullen.

Helpteksten

Verplichte velden

Soms worden gegevens gevraagd die niet persé van belang zijn voor het bedrijf. Om een formulier zo kort mogelijk te houden, kan je jezelf als bedrijf de vraag stellen om deze vraag eruit te halen. Mocht dit niet mogelijk zijn, geef dan met een * aan welke velden verplicht zijn en welke niet. Zo voorkom je dat gebruikers afhaken, wanneer men gegevens niet wilt opgeven. 

Type invulvelden

Kies bij de velden de juiste soort invulvelden. Wanneer een datum gevraagd wordt, maak dan bijvoorbeeld gebruik van een eenvoudige agenda.

Typen

Bestemming gegevens

Veiligheid van gegevens is een onderwerp dat zwaar ligt bij Nederlanders. 53% van de Nederlanders maakt zich zorgen over de veiligheid van de privégegevens die via het internet worden gedeeld. Door de bezorgdheid van de Nederlanders is het verstandig om te vermelden waarvoor de ingevulde gegevens gebruikt worden. Geef dus duidelijk aan wat er gebeurt met de gegevens die de gebruikers invullen en wellicht net zo belangrijk; waarom jij als organisatie de gegevens nodig hebt.

Formulieren voor smartphones

Door het toenemende gebruik van mobiele devices is het niet alleen belangrijk om een responsive website te hebben, maar ook dat alle andere functies goed zichtbaar en bruikbaar zijn op andere devices. Let hierbij op de volgende punten:

Responsive

Responsive wilt zeggen dat content mee schaalt met het soort device dat de gebruiker gebruikt. Het is belangrijk dat ook een formulier goed in te vullen is op een mobiel en dat het zowel horizontaal als verticaal te gebruiken is. Daarnaast wordt er geen gebruik gemaakt van muisklikken, maar van aanraking op het beeldscherm. Hier kan rekening mee gehouden worden door gebruik te maken van grotere invulvelden.

Toetsenbord

Een invulveld kan een ander soort input hebben. Zo kan er een telefoonnummer opgevraagd worden of een e-mail adres. Dit zijn twee voorbeelden van velden die een andere input hebben dan een normale veld. Hier zijn namelijk nummers en tekens te pas.

Analyseer

Vaak wordt het belangrijkste vergeten bij het plaatsen van een formulier. Naast je website hebben ook formulieren constante bijsturing nodig. Dit kan door je formulieren te analyseren en te optimaliseren. Een heatmap is hier een voorbeeld van en kan gebruikt worden om te kijken hoe jouw formulier ingevuld wordt.

Analyseer

Zo zie je in bovenstaande voorbeeld dat bij het veld ‘Aantal kamers’ het meest wordt afgehaakt door gebruikers. Dit veld kan je vervolgens optimaliseren door gebruikers hierbij te helpen of hier geen verplicht veld van te maken.

?>