Structured Data: Hoe helpt het jouw website beter gezien te worden?
Marc Meeuwis

Elke eigenaar van een website wil zo bereikbaar mogelijk zijn. Nu is een manier ontworpen om jouw website hogerop te laten komen tussen de zoekresultaten. Dit nieuwe concept wordt Structured Data genoemd. In deze blog gaan wij kort en niet al te technisch uitleggen wat dit inhoudt en hoe het jouw website kan beïnvloeden.

Wat is Structured Data?

Structured data is data die wordt opgeslagen in jouw websitepagina waardoor de zoekmachines beter kunnen begrijpen wat de content van de website is. Een computer kan immers niet weten wat de tekst betekent, terwijl een mens dit natuurlijk wel kan. Google, Bing, Yahoo! en andere zoekmachines hebben in samenwerking een taal voor dit soort Structured Data gemaakt, te vinden op Schema.org. Als je deze taal gebruikt, kan de computer beter “lezen” wat de inhoud van de pagina is en als jouw site hiervan gebruik maakt, dan zet Google jouw website ook hoger in de lijst van zoekresultaten.

Het toevoegen van deze structured data is niet lastig als je enige kennis hebt met programmeren. Deze data wordt in een standaard HTML pagina geplaatst en wordt geladen met de rest van de content. Alle onderdelen die relevant zijn voor uw content krijgen dan een tag, zoals name, image en time. Deze tags geven de zoekmachines informatie over de inhoud. Er zijn gelukkig verschillende hulpmiddelen om jou te helpen met het correct bouwen van een pagina met deze structured data. Zo is bijvoorbeeld https://search.google.com/structured-data/testing-tool een tool om jouw gestructureerde data te valideren.

Voordelen van Structured Data

Ten eerste kan Structured Data ervoor zorgen dat een gebruiker van een zoekmachine jouw website eerder ziet dan een website zonder Structured Data. Dit gebeurt omdat de zoekmachines jou belonen wanneer je goed markeert waar jouw website over gaat. Door op een correcte wijze de pagina’s te markeren met Structured data, kunnen zoekmachines beter begrijpen wat de inhoud van de pagina’s zijn en krijgt jouw website een betere ranking.

Structured Data - Sterren

Ten tweede zorgt het voor een visueel prettiger resultaat bij het zoeken. Een bezoeker ziet liever uitgebreide informatie over de pagina voordat ze op de link klikken. Bepaalde tags kunnen worden toegevoegd die het zoekresultaat visueel verbeteren. Verdere technische uitleg wordt onderaan het artikel besproken. Hieronder enkele voorbeelden van zoekresultaten met Structured Data.

Structured Data - Recensie appeltaart

In de voorbeelden is te zien dat wanneer goed toegepast, jouw pagina met bijvoorbeeld beoordelingen en specificaties weergegeven wordt in de zoekmachine. Hierdoor kan het webverkeer van jouw website verhoogd worden, omdat het completer wordt weergegeven dan websites zonder. Gebruik maken van structured data kan er dus voor zorgen dat een bezoeker jouw website eerder bekijkt dan de website van jouw concurrent.

Hoe pas ik structured data toe op mijn site?

Nu komt in het kort het technische gedeelte. Om te beginnen is het verstandig om uit te zoeken hoe de taal van Schema.org werkt. Er is een vaste structuur waaraan de gebruiker zich moet houden om het beste resultaat te krijgen. Er zijn verschillende formaten om de data mee te markeren, maar de JSON-LD syntax heeft de voorkeur bij gebruiker en zoekmachine. Het is makkelijk te lezen door de gebruiker en machine.

Hieronder een voorbeeld van een Structured data script, waarin de eigenaar een televisie wilt verkopen. Dit is echter een eenvoudig stuk script, er kunnen naar wens nog meer tags toegevoegd worden. De tags zijn redelijk vanzelfsprekend.

Structured Data - Code

Het is verstandig om zoveel mogelijk onderdelen van de website te voorzien van een structured data markering. Vergeet niet elk stuk code te valideren in een tool, slecht gecodeerde markeringen kunnen namelijk een penalty oplopen, het tegenovergestelde resultaat dus. Repareer en onderhoudt de code regelmatig, om altijd het beste resultaat te krijgen in zoekmachines.

Tot slot

Het is beter qua zoekresultaten en vindbaarheid van de website om je site te voorzien van structured data. Wanneer je het goed toepast, kan het grote resultaten opleveren voor jouw website en bedrijf, niet alleen in korte maar ook in lange termijn. Gebruik je het niet, gaat zoekverkeer eerder naar jouw concurrent, dus maak gebruik van Structured Data!

?>