Mobiele websites hoger in Google

Mobiele sites hoger in Google

Vanaf 21 april 2015 krijgen mobiele websites een betere ranking in Google. Websites die mobiel-vriendelijk zijn krijgen vanaf dan voorrang in Google. Is jouw website nog niet mobiel vriendelijk? Dan kan dit negatieve gevolgen hebben voor de vindbaarheid.

Het algoritme heeft geen invloed op de ranking op de desktop. Het heeft alleen effect op de mobiele zoekresultaten van Google. Het was al te verwachten dat door het stijgende gebruik van mobiele apparaten hierop ingespeeld wordt door Google. Er werd al enige tijd over gespeculeerd en 24 februari werd het officieel aangegeven door Google.

Is mijn website mobiel-vriendelijk?

Nu stel jij jezelf natuurlijk de vraag: Is mijn website mobiel-vriendelijk? Door het vele verkeer vanuit mobiele apparatuur is dit ook een terechte vraag om jezelf te stellen. Aan de hand van de ‘mobiel-vriendelijke test’ van Google kun je achterhalen of jouw website gereed is voor de update.

Test of je website mobiel vriendelijk is


Wat wordt er van mij verwacht?

Het is belangrijk om te weten wat Google onder ‘mobiel-vriendelijk’ verstaat. Als je de test hebt gedaan, word je aan de hand van de volgende onderdelen aan het label ‘mobiel-vriendelijk’ geplaatst:

  • De website is responsive, de website schaalt mee
  • Tekst is leesbaar zonder dat er ingezoomd hoeft te worden
  • Links zijn eenvoudig aan te klikken
  • Geen software(zoals Flash) gebruiken die niet toegankelijk zijn vanaf je mobiel
  • Soorten mobiele websites

Er zijn verschillende mogelijkheden om jouw website mobiel-vriendelijk te maken. Er zijn veel mogelijkheden, maar ik beschrijf er hieronder twee: aparte mobiele website en responsive design. Dit zijn veelal de meest voorkomende opties.

Aparte mobiele websites

Hierbij wordt er een compleet nieuwe website ontwikkeld voor het specifieke apparaat. Toch blijft de URL van iedere apparaat hetzelfde. Er wordt voor iedere apparaat een aparte HTML genereert. Dit is een soort implementatie waarbij het content wordt afgestemd op het soort apparaat.

Aparte mobiele website responsive

Responsive websites

Bij Responsive design wordt het content van de website mee geschaald met de resolutie van het scherm. Het design wordt zo gerealiseerd dat het content op te delen is in vlakken. Wanneer het scherm verkleind wordt zie je dat de vlakken zichzelf gaan schalen. De manier waarop het content getoond wordt verschilt dus per apparaat. Ook hierbij blijft de URL op iedere apparaat hetzelfde.

Voorbeeld van een responsive website

Dit is het type design waar Google de voorkeur aan geeft.

Niet mobiel-vriendelijk? Onderneem actie!

Heb je de test van Google gedaan en is jouw website niet door de test gekomen? Dan is het tijd om actie te ondernemen. Voldoen jouw concurrenten wel aan de eis van de mobiel-vriendelijke test, dan verlies jij het van de concurrent. Het is geen raadsel dat de mobiele verkeer hoger is dan desktop verkeer. Ook jouw doelgroep en klanten gebruiken veelvuldig mobiele apparaten.

?>