Hoe optimaliseer ik het bestelproces van mijn webshop?

Hoe optimaliseer ik het bestelproces van mijn webshop?

Een eigen webwinkel vraagt constante bijsturing en daarom zijn eigenaren of marketeers ook continue bezig met het optimaliseren. Hieronder 8 tips om het bestelproces van jouw webwinkel te optimaliseren.


1. Voortgang weergeven

Een bestelproces kent verschillende lengtes. Daarom is het belangrijk om de voortgang van een bestelproces te laten zien. Tip: Begin een bestelproces met 10% in plaats van 0%. Door de voortgang te laten zien motiveert dit de bezoeker om door te gaan.

winkelwagen

2. Voldoende betaalmogelijkheden

Geef de gebruiker voldoende betaalmogelijkheden in je bestelproces om de bestelling te kunnen plaatsen. Tip: Kijk eens bij grotere webshops welke betaalmogelijkheden zij aanbieden aan hun bezoekers.


3. Reden fout ingevulde veld

Wat me ook vaak opvalt bij het invullen van een formulier in een bestelproces is dat er geen reden van een foutmelding wordt weergegeven, wanneer een veld verkeerd ingevuld wordt. Het moet duidelijk worden voor de bezoeker waarom dit veld niet goed ingevuld is.

fouten_formulier

4. Actiecode

Het vermelden van een actiecode maakt bezoekers nieuwsgierig waardoor ze op zoek gaan naar actiecodes. Wat eigenaren niet realiseren is dat bezoekers teleurgesteld zijn als acties verlopen zijn of er überhaupt geen acties zijn. In het ergste geval komen de bezoekers tijdens de zoektocht een actiecode van een concurrent tegen die wel geldig is. Zet dus altijd het veld van de actiecode uit wanneer er geen acties zijn.

5. Telefoonnummer weergeven als extra verkoopkanaal

Een telefoonnummer vermelding ontbreekt nog vaak bij webwinkels. Mocht de bezoeker nog een vraag hebben of advies willen tijdens het bestelproces, dan weet de bezoeker dat dit mogelijk is. Daarnaast zijn telefonische bezoekers eenvoudig te converteren.


6. Afleidingen

Een bezoeker moet tijdens een bestelproces zoveel mogelijk geconcentreerd zijn op het zo snel mogelijk doorlopen van het bestelproces. Toch zie ik bij veel webwinkels dat gebruikers afgeleid worden tijdens het bestelproces met onnodige links en andere afleidingen.

7. Snelheid van je webwinkel

Een slome website kan al een lange tijd niet meer genegeerd worden sinds dat Google hiervan een ‘ranking factor heeft gemaakt. Een bestelproces moet eenvoudig en vooral snel te doorlopen zijn. Hoe zit het met de snelheid van jouw webwinkel? Je kunt de snelheid van je webwinkel meten door middel van de Pagespeed-tool van Google. Ook kan je de laadtijd van je webwinkel analyseren in Google Analytics.


8. USP’s benoemen

Vaak worden de Unique Selling Points benoemd op de homepage van een webwinkel. Het is ook al aangetoond dat het benoemen van jouw USP’s, oftewel servicekwaliteiten de keuze en vertrouwen van de bezoeker beïnvloeden. Dit wordt nog niet gedaan bij het bestelproces. Verschillende studies hebben aangetoond dat het toevoegen van servicekwaliteiten aan een bestelproces extra vertrouwen opwekt.

optimalisatie

?>