Hoe ben ik als bedrijf zichtbaar binnen Google?

Hoe ben ik als bedrijf zichtbaar binnen Google?

Bedrijf_zichtbaar_in_Google_zoekresultaten

Als Online Marketeer kom ik vaak bedrijven tegen welke beschikken over een prachtige website, maar dit daarbuiten niet uitstralen. Aan de hand van een case van een van onze klanten ga ik laten zien waar voor jouw bedrijf de optimalisatiemogelijkheden liggen voor een gelikt ‘Google profiel’.

Want wist je dat veel bezoekers nog steeds Google gebruiken om naar je website te navigeren? Ook al zijn dit terugkerende bezoekers? Bezoekers toetsen dan in de zoekbalk de bedrijfsnaam of een verwant hiervan in en klikken vervolgens op een van de getoonde zoekresultaten.

Zoekopdrachten_op_eigen_naam

Laat zien dat je bereikbaar bent

Naast een link naar de website, zoeken ook veel bezoekers via Google naar een bezoekadres of telefoonnummer of bekijken ze je activiteiten op je Social Media kanalen. Daarnaast kunnen ook vermeldingen in nieuwsberichten of doorverwijzingen van andere sites worden getoond.

Naast de organische zoekresultaten laat Google tegenwoordig ook een range uit Google afbeeldingen zien en alle gegevens welke bij Google Places beschikbaar zijn. Deze zie je vaak rechts in het scherm. Onderstaand het voorbeeld van een van onze klanten (Spandoekman.nl). Met nummers heb ik de verschillende aandachtspunten aangegeven.

Bedrijf_zichtbaar_in_Google

Zorg ervoor dat de informatie die Google deelt over jouw bedrijf, zo uitgebreid mogelijk is. Denk hierbij aan een foto van de fysieke locatie, je openingstijden en het adres (5).

Daarnaast kun je via Google Webmaster Tools een voorkeur opgeven voor sitelinks (3). Dit zijn de 6 subgroepen welke zichtbaar zijn onder de vertoning van je bedrijfsnaam. Hiermee kunnen bezoekers direct naar een bepaald gedeelte van de website navigeren.

9 tips om beter zichtbaar te worden binnen Google

  • Zorg ervoor dat je bedrijfsnaam prominent aanwezig is in de titel en laat mits mogelijk je slogan hier in terug komen (2).
  • Vul de meta description (de tekst onder te titel) zo volledig mogelijk is, maar laat de tekst niet doorlopen (2). Dit kun je instellen in het CMS van je pagina of vragen aan je webdeveloper.
  • Geef binnen Google Webmaster Tools een voorkeur op voor de getoonde sitelinks (3).
  • Zorg dat je bij de Social Media kanalen die je inzet (4) de ‘over ons’ pagina zo volledig mogelijk invult en houdt deze bijvoorbeeld uniform met de informatie die je weergeeft in de meta description van je home pagina.
  • Google afbeeldingen: Zorg dat een aantal afbeeldingen op je website voorzien zijn van een titel welke hetzelfde is als de bedrijfsnaam en geef dit ook op in de Alt tekst van de afbeelding.
  • Verzamel je reviews van klanten? Dit kan ook via Google+. Deze reviews komen dan terug in de vertoningen van je bedrijf (goed voor het vertrouwen!) Meer informatie hierover vind je hier
  • Heb je een bedrijfsfilm? Zorg dan deze op YouTube staat en geef in de titel en de beschrijving in ieder geval je bedrijfsnaam aan. Ook deze vermeldingen neemt Google mee.
  • Zorg dat je je contactgegevens zo volledig mogelijk invult in Google Places. Deze komen dan terug in het rechter gedeelte van de zoekresultaten (5).
  • Je kunt er voor kiezen om een Google Adwords campagne aan te maken op je eigen naam (1). De informatie die je wilt tonen heb je dan volledig in eigen hand en dit kan handig zijn wanneer er bijvoorbeeld concurrenten adverteren op jouw bedrijfsnaam.

Door extra aandacht te schenken aan de bovenstaande optimalisatiepunten zorg je er ook voor dat eventuele ongewenste informatie naar de achtergrond wordt verwezen.

Ga aan de slag

Google is your best friend. Voor een heel groot gedeelte kun je de resultaten die Google toont voor jouw bedrijfsnaam beïnvloeden en er voor zorgen dat je een mooi, professioneel opgemaakt ‘bedrijfsprofiel’ binnen Google krijgt. Succes!

?>