Gemakzucht dient de mens

Gemakzucht dient de mens

Een website of webshop is een middel en geen doel op zich. Het middel dient uiteraard een bepaald doel wat verschillend kan zijn per website of webshop. Meer contactmomenten, informeren, bepaalde margeproducten verkopen, aanmeldingen, upselling, inschrijvingen, allemaal gewenste actiemomenten van een bezoeker. Maar hoe krijgen we het voor elkaar dat bezoekers de moeite nemen om actie te ondernemen? Alles valt en staat met de conversie en usability van de website of webshop.

Uiteraard dient uw website goed gevonden te worden via Google en Social Media maar als u zoveel moeite doet om een bezoeker op uw website te krijgen waarom dan niet kritisch zijn op de usability en conversie van uw eigen website?

Usability

Heeft u weleens bekeken hoeveel stappen uw bezoeker moet doen om tot de gewenste content te komen? U zult zich verbazen hoe vaak bepaalde content niet te vinden is op de website, zelfs niet bij het gebruik van een zoekvenster. In sommige gevallen is het onmogelijk om een telefoonnummer of email adres te vinden. Wilt u geen contact met uw klanten? Uiteraard wel, alleen u moet als website of webshop eigenaar geholpen en gestuurd worden in de juiste navigatie en de mogelijke gebruiksvriendelijke functionaliteiten.

Het is heel logisch dat we vaak een zekere bedrijfsblindheid tegenkomen en hierdoor kan men niet altijd objectief bepalen wat de juiste structuur van de website moet zijn. Een betrokken internetbureau neemt de leiding in dit proces en checkt tussentijds of de uitgestippelde structuur en de geboden functionaliteiten aansluiten bij de doelgroep.

Meerdere wegen naar Rome

Een opticien heeft over het algemeen een doelgroep met verminderd zicht desondanks is het lettertype op deze websites vaak zo klein dat zelfs ik (heb geen bril of lenzen) moeite heb om de tekst goed te kunnen lezen. Waarom niet verschillende lettertype groottes aanbieden of de content aanbieden door middel van een filmpje? Een bril lijkt in eerste instantie niet een geschikt product om via een webshop te verkopen, en dat klopt. Mensen willen een bril passen en voelen voordat men tot koop over gaat.

Toch kun je online een passende dienst aanbieden. Laat de bezoeker rustig rond kijken in het assortiment brillen en maak het mogelijk dat een bezoeker de brillen in een winkelmandje kan verzamelen. In plaats dat de bezoeker de brillen afrekent kan de bezoeker na het invullen van de benodigde informatie de brillen laten klaar leggen inde showroom. In dit geval werkt het twee kanten op want de bezoeker bespaart orientatietijd in de showroom en de brillen liggen klaar bij binnenkomst, wat een luxe. De klant voelt zich speciaal en gewaardeerd. Een ander voordeel is dat u weet wanneer een bezoeker bepaalde brillen komt passen. Beter voorbereid een effectief verkoopgesprek ingaan bestaat niet.

Helicopterview

Van een afstandje het project bekijken doet soms wonderen. Het is voorgekomen dat ik met een directeur om tafel zat om de ontwerpen betreffende een nieuwe website te bespreken. Ik kreeg te horen ‘Ik vind het ontwerp niet mooi’ waarop ik antwoordde ‘dat is ook niet het belangrijkste, het is belangrijk wat uw doelgroep vindt’.

Bij elke beslissing voorafgaand, tijdens en na een project moet gekeken worden wat de meerwaarde is voor de doelgroep. Uiteraard kent u uw doelgroep als beste en weet hierdoor waar men behoefte aan heeft. Het is daarom ook van belang wij als internetbureau genoeg input krijgen zodat wij uw doelgroep leren kennen. Daarnaast moet de website een verlengstuk zijn van uw organisatie. Staat u bekend om uw hoge service? Dan moet deze service terugkomen op de website.

Conversie

Wanneer de usability optimaal is kan er gewerkt worden aan conversie. Het conversiepad oftewel het pad wat een bezoeker aflegt van binnenkomst tot actiemoment is niet standaard. Elke doelgroep, elk product en elke dienst kan behoefte hebben aan een verschillend conversiepad. Uiteraard dienen de conversie ingrediënten om het doel van de website te bereiken.

Bij conversie is het van groot belang om de functionaliteiten te blijven evalueren en het doel te monitoren met behulp van Google Analytics statistieken, click tracking en mouse tracking. Op basis van deze gegevens kunnen de functionaliteiten aangepast worden. U zult merken dat een kleine wijziging zoals een button veranderen van kleur van grote invloed kan zijn op de resultaten hiervan.

Wilt u meer weten over mijn visie op dit onderwerp? Stuur mij een mail en we maken een afspraak. De koffie staat klaar!

Neem contact met mij op

?>