15 tips voor een succesvolle webshop
Marc Meeuwis

15 tips voor een succesvolle webshop

15_tips_voor_een_succesvolle_webshop

Steeds meer bedrijven bieden hun producten online aan. Voor sommige bedrijven is dit hun core-business en voor anderen geldt dit als een extra service.

Hoe dan ook, het is zeer belangrijk dat je webshop simpel werkt, betrouwbaarheid uitstraalt en goed vindbaar is. De concurrent is immers één klik verder. Er zijn zeer veel ins- en outs over webshops, veel te veel om in deze blog te behandelen, wel wil ik voor een webshop de grove richtlijnen uitleggen waar je als webshophouder rekening mee zou moeten houden zodat er niet onnodig conversiekansen verloren gaan.

Gebruiksvriendelijkheid van een webshop

Het is zeer belangrijk dat je webshop lekker werkt. Bezoekers van webshops zijn kieskeurig en verwachten het beste (terecht). Werkt je webshop minder snel of anders dan ze verwachten?

Dan houdt niets ze tegen om naar de webshop van een concurrent te gaan. Denk daarom goed aan de volgende punten bij de vormgeving en functionaliteit van je webshop:

  • Zorg voor een heldere navigatie, de menustructuur moet duidelijk zijn. Stel functionaliteit hierbij niet ondergeschikt aan vormgeving. Een fancy menu met veel toeters en bellen verliest het van een helder, minder speciaal vormgegeven menu.
  • Maak gebruik van kruimelpaden. Op deze manier maak je het voor de bezoeker inzichtelijk waar die zich bevindt.
  • Laadsnelheid. Trage webshops worden deels veroorzaakt door de hosting provider dus doe hier onderzoek naar bij het kiezen van je hostingpartij. Ook kan het te maken hebben met het gebruik van onnodig grote afbeeldingen of het willen tonen van teveel items op één pagina.
  • Specifieke zoekfunctie. Sommige bezoekers weten van tevoren al welk product ze willen hebben. Het kost conversies als je die bezoekers dwingt om toch de reguliere navigatie te laten doorlopen in plaats van het product direct te kunnen zoeken.
  • Maak gebruik van responsive design. Dit houdt in dat het design zich aanpast aan het apparaat waarmee je de website bezoekt. Op een smartphone heb je een minder groot scherm dan bij een PC. Als je dan als smartphonegebruiker moet scrollen om alles in beeld te krijgen werkt dat niet prettig.

Betrouwbaarheid van een webshop

Als een bezoeker niet het gevoel heeft dat die je kan vertrouwen is deze niet bereid om over te gaan tot een transactie. Dit is heel logisch, ze willen immers zekerheid hebben dat hun geld goed terecht komt. Een belangrijke factor hierin is herkenbaarheid.

Zodra een bezoeker vaker van je heeft gehoord of eerder bij je heeft besteld, zal die je eerder vertrouwen. Helaas is dit een factor die je niet gemakkelijk kunt beïnvloeden. Andere factoren zijn wel te sturen, hieronder een opsomming van een aantal belangrijke:

  • Vermeld je KvK nummer op in ieder geval de contactpagina. Op die wijze kan de bezoeker controleren dat je een geregistreerd bedrijf bent.
  • Bied een telefonische klantenservice. Op die wijze creëer je het gevoel dat ze telefonisch bij je terecht kunnen als er zaken fout gaan. Dit wekt toch een veiliger gevoel dan wanneer je alleen per e-mail contact kan zoeken waarbij ze niet weten wanneer ze reactie krijgen.
  • Vermeld klantbeoordelingen op je webshop. Als klanten nog nooit iets besteld hebben op jouw website is het prettig als ze eerdere klantbelevingen kunnen teruglezen.
  • Creëer een “Over ons” pagina waar je informatie geeft over het bedrijf en het team. Dit maakt de beleving wat persoonlijker en een deel van de bezoekers hecht hier waarde aan.

Richt je op conversie

Wanneer je een webshop hebt met als doel je producten te verkopen, moet je webshop daar ook op gericht zijn. Gebruik je homepagina daarom niet om lang en breed over het ontstaan van je bedrijf te vermelden. Of een grote kaart waar je te vinden bent.

Gebruik je homepagina om bijvoorbeeld speciale producten uit te lichten, je meest verkochte producten te promoten of speciale acties te tonen. Hieronder nog wat tips om de conversie te verhogen.

  • Duidelijke knoppen die overgaan tot actie, dus een duidelijke ‘Bestel nu’ of ‘Start betaling’ button. Stimuleer de gebruiker om op die knop te drukken. Er is discussie of dit een rode knop moet zijn, of juist een groene, of weer iets anders, belangrijkste is dat deze opvalt en op een logische plek staat.
  • Bied gerelateerde producten aan. Dit is niet voor alle producten van toepassing, maar voor veel wel. Bied je telefoons aan, dan zou een telefoonhoesje een gerelateerd product zijn. Bij een muis is dit bijvoorbeeld een muismat.
  • Toon bij producten andere producten die vorige bezoekers ook bij dat product kochten. Dit hoeft niet relevant te zijn, maar is het soms wel. Als ik bijvoorbeeld een moederbord koop en ik zie dat anderen bij dat moederbord een bepaald soort geheugen kochten, ben ik geneigd om die ook te kopen als ik dat ook nodig heb. Het kan bezoekers stimuleren meer af te nemen.
  • Bied verschillende betaalmogelijkheden aan en toon die over de hele website, het liefst met bijbehorend logo. Dit is herkenbaar en wekt daarom vertrouwen. Tegenwoordig is iDeal de meest gangbare betaalmethode. Toch kan het lonen om ook andere betaalopties aan te bieden. Bijvoorbeeld Credit Card voor buitenlandse betalers, overboeking voor personen die liever niet digitaal betalen of Mr. Cash wanneer je ook aan België levert.
  • Vermeld de leveringsvoorwaarden. Er zijn bezoekers die gebaat zijn bij een snelle levering. Als er geen informatie omtrent dit onderwerp op de website te vinden valt zullen ze mogelijk afhaken. Zorg dat informatie over dit onderwerp makkelijk terug te vinden.
  • Toon voorraadinformatie. Als je in leveringsvoorwaarden hebt staan dat producten binnen twee werkdagen geleverd worden mits voorradig, zou op de productpagina de voorraad getoond moeten worden. Ontbreekt dit? Dat kan je conversie kosten.

Vindbaarheid van een webshop

Als mensen je niet eenvoudig kunnen vinden komen ze ook niet op je webshop. Investeren in je vindbaarheid is een goede stap richting meer conversie. In een eerdere blog geschreven door mijn collega Daan kan je meer informatie vinden over dit onderwerp. http://www.doit-online.nl/blog/hoe-ben-ik-als-bedrijf-zichtbaar-binnen-google/

Een duidelijke “Checkout-page”

De checkout-page is de laatste ‘horde’ die de bezoeker moet nemen voordat de bestelling is afgerond. Vanuit een ander perspectief is dit de laatste kans voor de bezoeker om af te zien van de aankoop.

Taak van de webshop is dan ook om de bezoeker niet daartoe te stimuleren. Ook over dit onderwerp is er discussie op welke wijze deze pagina ingericht moet worden. Sommige pleiten voor één pagina waar alles is weergegeven en alle informatie opgegeven moet worden (“One page checkout”).

Anderen pleiten weer voor verschillende stappen. Welke methode het beste is laat ik in het midden. Wel zijn de volgende zaken belangrijk om niet te vergeten:

  • Indien je voor stappen kiest, maak inzichtelijk in welke stap de bezoeker zich bevindt en welke stappen er nog moeten komen.
  • Voordat de knop bestelling wordt bevestigd dient de bezoeker nog een overzicht te krijgen van alle producten en ingevulde gegevens. Bij “One page checkout” zou je dus in ieder geval op die pagina óók een overzicht van alle producten in de winkelwagen getoond moeten worden. Wanneer je gebruik maakt van stappen zou de laatste stap een overzicht zijn van de winkelwagen en ingevulde gegevens met een bevestigingsknop. Vanuit dit scherm zou ook alle informatie weer aangepast moeten kunnen worden.
  • Zorg ervoor dat de bevestigingsknop opvalt. Maak hier een (misschien zelfs overdreven) grote en gekleurde knop van. Dit zal meteen opvallen en de bezoeker stimuleren om hierop te klikken.

Ik hoop je met deze tips een stukje verder gebracht te hebben in de richting van een succesvolle webshop!

?>